Categories
Aplikacje webowe

Przeciętny użytkownik internetu może nie zauważyć tego z dnia na dzień, jednak trendy w zakresie projektowania stron www zmieniają się bardzo dynamicznie. Jednogłośnie możemy zgodzić się z tym, że to, co wyglądało dobrze w latach 90-tych, z pewnością nie sprawdziłoby się dzisiaj. Nawet jeżeli nie jesteś projektantem stron, to na pewno jesteś ich użytkownikiem i doceniasz użyteczność, przejrzystość i estetykę. Jednak prowadząc własną firmę lub zlecając wykonanie strony internetowej, powinieneś wiedzieć, jakie panują w tej dziedzinie trendy i co powoduje, że użytkownik chętnie korzysta i wraca do twojego sklepu internetowego lub strony www.

Responsywność strony to już absolutne minimum

Witryny responsywne nie są nowym trendem w tworzeniu stron, jednak są na tyle ważne, aby je tutaj uwzględnić. Korzystanie z urządzeń mobilnych do przeglądania www wciąż rośnie, ale nie dla wszystkich responsywność jest oczywista. Wciąż powstają strony, które dobrze wyglądają i są użyteczne jedynie na urządzeniach z większym wyświetlaczem. Upewnij się, że wykonanie witryny, którą zlecasz, uwzględnia ten nadal aktualny i doceniany przez Google trend.

Animacje i ilustracje

W świecie, w którym wszyscy się spieszą, a czas jest na wagę złota, animacja odgrywa ogromną rolę. Pomaga w zrozumieniu idei stojącej za projektem lub produktem i sprawia, że jego skomplikowana struktura staje się łatwa do zrozumienia dla odbiorcy. Za jej pośrednictwem można informować, ale jednocześnie angażować i wzbudzać zainteresowanie. Opowiadanie historii za pomocą obrazu to coś, nad czym pracują nowe i stare marki, a animacja pokazuje siłę w cyfrowym świecie, nadając dynamiczną osobowość. Animowane logo to oczywisty trend, za którym podąża coraz większa liczba firm. Natomiast dobrze wykonana animacja, opowiadająca historię marki lub prezentująca użyteczność produktu, to nadal spore wyzwanie.

Od 2017 roku na stronach internetowych obserwujemy również przewagę ilustracji nad ilością treści pisanej – to nie przypadek, ten trend będzie kontynuowany przez najbliższe lata. Ilustracje są atrakcyjne i wciągające dla odbiorcy, bez wchodzenia w drogę funkcjonalności. Pojawiają się w nieskończonej ilości kształtów, rozmiarów i stylów. To niezwykle praktyczny sposób przedstawienia i skondensowania informacji.

Ewolucja sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja to już nie science-fiction. Chatbot czy też wirtualny asystent obecny na stronie internetowej ma za zadanie pomóc użytkownikowi w poruszaniu się po serwisie, odpowiadając na pytania i rozwiązując podstawowe problemy. Użytkownik przyzwyczaił się do obcowania z botami, jednak na przestrzeni najbliższych lat uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja rozwiną się do tego stopnia, że staną się naturalne oraz całkowicie niewidoczne.

Chatbot nie znajduje zastosowania dla każdego rodzaju strony internetowej. Jeżeli jednak posiadasz witrynę biznesową i jesteś w stanie przewidzieć pewne pytania, możesz w ten sposób zaoszczędzić czas pracowników, zapewniając jednocześnie odwiedzającym wrażenie zaopiekowania i troski o klienta.

Postaw na małe, ale istotne szczegóły

Przez dłuższy czas przyciski, okna i kontenery na stronach internetowych miały ostre krawędzie. Ostatnio coraz więcej projektantów stawia na miękkie, zaokrąglone kształty. Trend widoczny jest w elementach strony, takich jak przyciski czy okna czatowe.

Innym powszechnym trendem z przeszłości było utrzymywanie płaskiego wyglądu strony internetowej. Obecnie dodaje się więcej cienia i głębi do zamieszczanych grafik i obrazów. Różnica jest często subtelna, jednak zmienia wrażenie użytkownika, dodając realizmu.

Bez względu na to, jaki kierunek obierzesz i który z trendów uwzględnisz w projekcie swojej strony, pamiętaj o najważniejszym i niezmiennym z nich – użytkowniku. To odbiorca powinien znajdować się na pierwszym planie. Wszelkie zmiany w serwisie odniosą sukces dopiero wtedy, gdy zostaną zaplanowane z myślą o odwiedzających.