Responsywność a pozycjonowanie

Witryny przyjazne dla urządzeń mobilnych w ciągu ostatnich lat bardzo rozwinęły się i będą rozwijać się nadal. Sam Google wielokrotnie podkreśla, że responsywny projekt to preferowana konfiguracja dla urządzenia mobilnego. Jednak co tak na prawdę oznacza termin responsywność i czy odnosi się tylko do przeglądania stron na telefonie?

Responsywność to formatowanie obrazów znajdujących się na stronie www w taki sposób, aby grafika dopasowywała się do różnych wielkości wyświetlacza. Oznacza to, że Twoja strona wygląda tak samo dobrze w przeglądarce laptopa, telefonu oraz tabletu, dając tym samym największy komfort użytkowania. Dlaczego tak wielki nacisk kładzie się na projektowanie stron responsywnych? Jest kilka powodów, jednak dzisiaj skupimy się na tym najistotniejszym – pozycjonowaniu.

3 rodzaje stron, które adaptują się do urządzeń mobilnych

Niezależnie od tego, czy przytoczymy statystyki mówiące o większej ilości wyszukań na urządzeniach mobilnych w porównaniu do komputerów, czy weźmiemy pod uwagę aktualizację Mobilegeddon, to nie jest tajemnicą, że optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych jest przyszłością pozycjonowania i całego marketingu cyfrowego. Można powiedzieć, że prawdziwy sukces w Google jest równoznaczny z obecnością na urządzeniach mobilnych. Istnieją jednak trzy rodzaje projektowania witryn z myślą o mobilności – responsywne, adaptacyjne oraz oddzielne strony mobilne.

Strona responsywna wykorzystuje płynne, oparte na proporcjach siatki, elastyczne obrazy i różne reguły, zachowując jednocześnie tę samą strukturę HTML i URL. Aby zobrazować problematykę, można powiedzieć, że strona zmniejsza się lub rośnie zgodnie z urządzeniem. Projekt adaptacyjny natomiast obsługuje różne urządzenia korzystające z tej samej struktury adresów URL, ale robi to wykrywając urządzenie i generując inną wersję HTML strony, odpowiednią dla danego urządzenia. Oddzielna strona mobilna, określana jako mDot, dostarcza inny kod HTML na oddzielnych adresach URL, w zależności od wykrytego urządzenia. Zwykle jest tak, że witryna na komputery stacjonarne znajduje się na poddomenie www, a witryny przyjazne dla urządzeń mobilnych umieszczone są w poddomenie ”m”.

Który rodzaj strony wybrać – preferencje Google

Jeśli podstawowe pytanie brzmi, którą z powyższych konfiguracji wybrać do budowania własnej strony, odpowiedź dla Google i dla Ciebie powinna być jednoznaczna – zdecydowanie responsywną. Jeżeli posiadasz już stronę internetową, a nie jest ona responsywna, powinieneś pamiętać o kilku aspektach. Przeprojektowanie istniejącej już witryny może oznaczać konieczność usunięcia ze strony wielu grafik. Nie ma w tym niczego złego, z wyjątkiem sytuacji, gdy to właśnie obrazy przyciągają ruch. Należy więc wszelkie zmiany rozpatrzyć w kontekście SEO jeszcze przed podjęciem działania, aby nie wywołać na stronie spadku ruchu. Odpowiednio przeprojektowane witryny będą zawsze traktowane priorytetowo przez Google, wyprzedzając strony, których treść lub układ nie będą spełniać wymogów, tym samym nie dostosowując się do ekranów urządzeń mobilnych.

Mobile first index

Aktualnie obserwujemy skutki zmian w algorytmach Google, które przejawiają się w pierwszeństwie indeksowania stron mobilnych nad desktopowymi. To podstawowy argument, dla którego warto skoncentrować się na przygotowaniu wysokiej jakości strony mobilnej. Wszystko wskazuje na to, że algorytm Google będzie słabiej oceniał te witryny, które nie mają wersji responsywnej, przez co ryzyko spadku pozycji takich stron rośnie. Bądźmy gotowi na te zmiany i zadbajmy o dobrej jakości wersje mobilne naszych witryn.