Jeszcze jakiś czas temu pozycjonowanie stron internetowych odbywało się za pomocą zdobywania jak największej liczby linków odsyłających do danej witryny, bez zagłębiania się w ich cechy i reputację. Dzisiaj pozycjonowanie w wyszukiwarkach zależne jest od wielu czynników i wytycznych, które zostały wprowadzone przez Google. Jednym z najważniejszych czynników jest budowanie tak zwanego dobrego profilu linków.
Co to jest profil linków?
Przez profil linków rozumiemy zbiór wszystkich linków kierujących bezpośrednio do witryny, wliczając w to także cechy tych linków. Do takich zaliczane są również te, które pozostawiamy w komentarzach, na blogach, czy na forach internetowych.
Profil linku witryny obejmuje wiedzę na temat:
- liczby hiperłączy wskazujących na witrynę (zwanych również linkami zwrotnymi);
- treści, na jakie wskazują linki;
- pochodzenia linków oraz tego, jak zostały stworzone.
Czy twój link prowadzący do strony jest wartościowy?
Popularne hasło w branży SEO, dotyczące content marketingu mówi, że to jakość treści jest najważniejsza. Jeśli twoje treści są napisane słabo, dodatkowo z powtarzającymi się frazami lub nie angażują użytkownika, to niestety Google ich nie zauważy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań związanych z budowaniem linków przyjrzyj się swoim tekstom. Czy istnieje powód, dla którego ktoś chciałby kliknąć w twój link? Pamiętaj również, że profil linków to nie tylko linki zewnętrzne (przychodzące). Sposób, w jaki tworzysz wewnętrzne linki, również odgrywa ważną rolę. Staraj się osiągnąć balans pomiędzy linkami komercyjnymi a nawigacyjnymi, wskazując jedną stroną witryny na drugą. Spróbuj uporządkować linki w naturalny sposób, przenosząc użytkowników przez hierarchię witryny – od stron o wyższym poziomie do tych o niższym.
Kluczowe wskaźniki
Sprawdź dane analityczne, takie jak czas oraz wskaźniki odwiedzin użytkowników na stronie. Jakie strony są najczęściej przez nich odwiedzane? Jak poruszają się po stronie? Czy niektóre strony docelowe są bardziej popularne niż inne? Staraj się również rozwiązać wszelkie problemy techniczne, np. czas ładowania strony, ponieważ może to wpłynąć nie tylko na obniżenie ilości odwiedzających użytkowników, ale również spadek w rankingach wyszukiwania.
Jaki wpływ na SEO wywiera profil linków?
Profil linków jest niezbędny dla SEO. Kiedy użytkownik wpisuje zapytanie do wyszukiwarki, roboty próbują znaleźć odpowiedź w postaci linku o najlepszej reputacji. Linki zwrotne wyznaczają czytelny drogowskaz dla robota, która strona powinna być wyświetlana jako pierwsza. Na pewno nie raz zastanawialiście się, dlaczego niektóre marki posiadają tak wysoką pozycję w rankingach wyszukiwań, a inne pozostają daleko w tyle. Szczególnie wyszukiwarka Google kładzie duży nacisk na pozycjonowanie witryn o dobrej reputacji. Debata na temat tego, jak zostaje to dokładnie określone to sprawa dyskusyjna, jednak wiadomym jest, że jednym z głównych czynników wpływających na pozycjonowanie jest profil linków stron. Zasadą jest, aby budować jak największy i zróżnicowany profil linków, ponieważ zapewnia to najlepsze wyniki wyszukiwania.