Categories
SEO

Content manager to ważne stanowisko w agencji zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych. Osoba ta odpowiedzialna jest za zarządzanie nie tylko treścią, ale również zespołem ludzi. Taki etat niesie ze sobą wiele wyzwań, jednak daje też możliwość nieustannego rozwoju. Jakimi cechami wyróżnia się content manager? Piszemy o tym w dzisiejszym artykule.

Content manager to osoba, która potrafi czarować słowem. Na tym stanowisku mile widziani są kandydaci z wykształceniem kierunkowym (filologia polska, retoryka), ale nie jest ono niezbędne. Ważniejsze są umiejętności i ich nieustanne rozwijanie. W zespole Midero mamy świetne content managerki i na ich przykładzie przedstawimy Wam dziesięć cech, jakie powinna mieć osoba na tym stanowisku.

Content manager to osoba kreatywna

Bez dwóch zdań – kreatywność to zaleta content managera. Pozwala na tworzenie strategii językowych i marketingowych dla klientów w taki sposób, by wyróżnić daną markę na rynku. Teksty, które wychodzą spod pióra (no ‒ teraz właściwie spod klawiatury) content managera mają być unikatowe, powinny współpracować z robotami wyszukiwarek, czyli umożliwiać im wyższe pozycjonowanie, ale przede wszystkim ich zadaniem jest współgranie z potrzebami odbiorców. Tak, za pomocą tekstu, jesteśmy w stanie budować relacje z czytelnikami i o ten aspekt ludzki chodzi przede wszystkim.

Content manager to osoba, która dostosowuje treści do tego, kto je czyta

Osoba na tym stanowisku musi dbać, aby forma treści i ich tematyka dopasowana była do potencjalnego odbiorcy – inny będzie tekst skierowany do nastolatek, a inny do mężczyzn w średnim wieku. Dobry content marketing specialist nie może kopiować innych –  powinien zlecać realizację innowacyjnych treści i czuwać nad tym, aby copywriterzy rozwijali swoje umiejętności. Musi dawać im informację zwrotną (czasem będącą konstruktywną krytyką). Nasza content managerka przygotowuje materiały dla osób, które piszą teksty blogowe – mogą z tych opracowań dowiedzieć się, jakich błędów powinny się wystrzegać.

Content manager to osoba, która jest za pan brat z językiem polskim

Nie da się ukryć, że ważną cechą dobrego content managera jest umiejętne posługiwanie się polszczyzną, a przez to dbanie o wysoką jakość tekstów pod względem językowym. Interpunkcja, ortografia, składnia ‒ to codzienność osoby pracującej z komponowaniem treści. W zależności od branży, w obszarze zainteresowań zawodowych content managera może się znaleźć rozmaite słownictwo, w tym to specjalistyczne. Content manager nie boi się jednak wyzwań i na potrzeby pracy z konkretnym klientem jest w stanie wzbogacić swój słownik o nową terminologię.

Content manager to osoba zorganizowana

Content manager to osoba, która potrafi efektywnie zarządzać swoim czasem. Wynika to z faktu, że obowiązki na tym stanowisku są bardzo zróżnicowane. Czasem trzeba zredagować tekst na blog firmowy, innym razem opracować strategię językową dla nowego klienta. Zadania są urozmaicone, jest ich sporo, a terminy gonią, jak w każdej pracy. Sztuka wyznaczania priorytetów to również element do opanowania w zawodzie content managera.

Content manager to osoba, która organizuje pracę innym

Kwestie dobrej organizacji w przypadku content managera wykraczają poza zadania wykonywane przez niego osobiście. Wiele treści w agencjach marketingowych przygotowują copywriterzy, content writerzy lub content creatorzy. Kto to? W dużym skrócie, choć określeń jest sporo, każda z tych osób zajmuje się bezpośrednio tworzeniem treści. Jeśli chodzi o zarządzaniem copywriterami, to rolą content managera jest zlecanie tematów poszczególnym osobom i dbanie o to, by teksty pisane były na czas. Content manager redaguje też przygotowywane treści, zajmuje się ich korektą językową ‒ wszystko po to, by klient otrzymał do akceptacji tekst gotowy do opublikowania. W gestii content managera leży też motywowanie zespołu copywriterskiego do poszerzenia horyzontów specjalizacyjnych i dzielenie się własnym doświadczeniem, które ma na celu zwiększanie jakości przygotowywanych tekstów.

content manager specialist
content manager specialist

Content manager to osoba, która wciąż analizuje

Sprawdzanie realnego wpływu tekstów na ruch na stronach klientów to ważna część pracy content managera. Nawet jeśli nie generuje on samodzielnie raportów z narzędzi badających statystyki tego rodzaju, powinien co jakiś czas zerkać do takiej analityki. Dane są bezwzględne i jasno pokazują, które elementy sprawdzają się w strategii danego klienta, a które wymagają modyfikacji. Dzięki tabelkom i wykresom prezentującym aktualne wyświetlenia publikowanych treści czy liczbę konwersji zapewnioną właśnie przez przygotowane teksty, content manager zdobywa informację zwrotną na temat swoich działań.

W obszarze zadań analitycznych jest także przegląd tego, co i w jaki sposób pisze na dany temat konkurencja. Umiejętność znajdowania inspiracji, jak i uczenia się na podstawie sukcesów innych marek w danej branży ‒ w przypadku content managera jest na wagę złota.

Content manager to osoba, która radzi sobie z komunikacją

Bez wątpienia cechą dobrego content managera jest zestaw kompetencji miękkich, w tym zdolności komunikacyjne. Jasne precyzowanie swoich oczekiwań oraz efektywne słuchanie innych to klucz do porozumienia i dobrej współpracy w zespole. Content manager w swojej pracy często styka się z innymi specjalistami, projektantami, grafikami, dlatego umiejętności komunikacyjne są bardzo ważne. To także cecha, która przydaje się w kontaktach z klientem. Właściwe zrozumienie tego, co klient chce uzyskać poprzez treści kierowane do swoich odbiorców, to pierwszy krok do przygotowania właściwej strategii językowej przez specjalistę od contentu.

Content manager to osoba, która łatwo przystosowuje się do zmian

Świat digital marketingu zmienia się bardzo dynamicznie. Wczoraj modne były krótkie i treściwe materiały branżowe, dzisiaj kluczowy jest format wideo i rozbudowane artykuły specjalistyczne, a jutro prym będzie wiodła rewolucja działań z pomocą sztucznej inteligencji. Każdy z tych etapów to dla content managera swego rodzaju wyzwanie, nowa wiedza, narzędzia i konieczność adaptacji do nowych warunków pracy. Bycie obok tych zmian to pozwolenie im na ucieczkę bez możliwości ich dogonienia. Dużo lepszym rozwiązaniem jest płynięcie z prądem rzeki rozwoju, również w seo content marketingu!

content creator
content creator

Content manager to osoba ciekawa świata

Praca content managera przy rozmaitych projektach daje szansę na poznanie tematów i branż, o których istnieniu czasem nie zdajemy sobie nawet sprawy. Każdy klient to nie tylko zawodowe wyzwanie, ale przede wszystkim ciekawa przygoda. Content manager “doktoryzuje się” w różnych dziedzinach: nawet jeśli sam nie pisze tekstu dla konkretnego klienta, musi go przecież sprawdzić. Moda, sport, zdrowie, usługi, prawo, technologia ‒ w tym świecie nie można się nudzić! Każdego dnia na content managera czekają nowe obowiązki, często z intrygujących obszarów tematycznych. 

Nie dla każdej osoby będzie to sytuacja komfortowa. Są ludzie, którzy oczekują od pracy pewnej powtarzalności. Content manager musi jednak podchodzić do każdego zadania z otwartą głową i zaciekawieniem ‒ tylko wtedy jego praca ma sens i sprawia niesamowitą satysfakcję.

Content manager to osoba, która nie przestaje zadawać pytań

Zamknięty na wiedzę i nowe informacje content manager to oksymoron. Osoba zajmująca w firmie to stanowisko powinna nieustannie doskonalić się w tym co robi – śledzić trendy w marketingu internetowym i obserwować działania konkurencji. Istotne jest czynne zdobywanie wiedzy – nie tylko tej stricte branżowej. Content manager powinien wiedzieć coś o SEO, social media marketingu i innych pokrewnych dziedzinach. Powinien brać udział w szkoleniach, webinariach i chłonąć wiedzę jak gąbka. 

Content manager nie tylko powinien być osobą, która zarządza ludźmi i motywuje ich do tworzenia lepszych (bardziej poprawnych językowo i pozytywnie wpływających na pozycjonowanie) treści. Równie ważne jest doskonalenie własnych umiejętności, śledzenie trendów w marketingu i dążenie do jeszcze bardziej owocnego czarowania słowem.

Jeśli chcesz wprowadzić swoje teksty na wyższy poziom wtajemniczenia i sprawić, by przyjemnie się je czytało nie tylko Twoim odbiorcom, ale i algorytmom przeglądarek, skontaktuj się ze specjalistami z Midero! Nasz zespół przygotuje dla Ciebie ciekawą ofertę, uwzględniając potrzeby Twojej firmy na tle zmieniającego się rynku internetowego.