Categories
Biznes, Google Ads, Marketing

W obecnych czasach, aby firma dobrze prosperowała oraz osiągała kolejne sukcesy, powinna bazować na danych. Minął już okres, w którym wystarczyła tylko dobra intuicja, żeby inwestycje się zwracały. Dzisiaj, znając dokładnie klientów na rynku oraz wiedząc, w jaki sposób podejmują decyzje i jaka jest ich droga, możemy precyzyjnie kierować nasz przekaz. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, firmy będą bazować na różnych informacjach oraz będą dążyć do uzyskania jak największej liczby – ważnych dla nich – konwersji.

Co to jest konwersja?

Konwersja jest niczym innym jak działaniem określonym przez firmę jako wartościowe, takim które użytkownik wykona po wejściu w interakcję z reklamą. Takie działania po spełnieniu określonych warunków są zliczane jako konwersje. W zależności od rodzaju biznesu wartościowe konwersje będą się od siebie różnić.

Jakie są rodzaje konwersji?

Konwersje mogą przybierać formy najróżniejszych działań, wszystko zależy od firmy i jej potrzeb zbierania konkretnych danych. Wśród standardowych, najczęściej używanych kategorii konwersji możemy spotkać parametry odnoszące się do wyświetlenia ważnej podstrony, dokonania zakupu, rejestracji na stronie internetowej, przesłania formularza czy pobrania danego pliku lub aplikacji. Można zbierać także dane które dotyczą kontaktu z naszą firmą poprzez różne sposoby, w tym połączenia telefoniczne.

Mierzenie konwersji na podstawie różnych działań

Konwersje można mierzyć na kilka różnych sposobów. Jednym z nich może być po prostu kliknięcie linku, przycisku czy obrazka. Równie często spotykaną praktyką jest bazowanie na wyświetlonych stronach, do których przypisuje się dane działanie. Przykładowo, jeżeli w przeglądarce użytkownika wyświetli się strona z podziękowaniami za zakupy, dla firmy będzie to informacja, że została wykonana konwersja zakupu. Takie reguły możemy stosować do mierzenia wielu różnych działań, w zależności od potrzeb firmy. Możliwe jest nawet zbieranie danych poprzez kopiowanie treści przez użytkownika, co może określać konwersję pozyskania kontaktu.

Niestandardowe konwersje

Oprócz podstawowych konwersji używanych najczęściej dostępnych jest jeszcze wiele niestandardowych. Jednym z takich działań, które może być przydatne dla sklepu prowadzącego sprzedaż stacjonarnie, są konwersje offline. Mogą mierzyć one zakupy dokonane w placówce lub nawet same odwiedziny po interakcji z reklamą. Jeżeli jednak dostępne gotowe opcje to za mało dla firmy, mogą one tworzyć swoje własne konwersje na podstawie dowolnych czynności wykonywanych przez użytkownika. Jednym z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia takich właśnie konwersji jest Tag Manager. Z jego pomocą, dzięki określeniu zmiennych i reguł, powstaje tag, który może być liczony jako określone działanie.

Określanie konwersji w kampanii Google Ads

Określając w swojej firmie konwersje w Google Ads, należy poważnie przemyśleć, jakie działania wykonywane przez użytkowników są dla nas cenne. Największy wpływ na wybór danych, na których będziemy bazować, ma branża, w jakiej działamy i nasza docelowa grupa. Poniżej znajdują się przykłady dla kilku najpopularniejszych działalności. Zaczynając od branży handlowej, główną konwersją, na której bazują sklepy prowadzące sprzedaż internetową, ale także stacjonarną, jest oczywiście zakup produktu. Jest to najważniejsze działanie użytkowników, do którego firma cały czas dąży, natomiast nie jedyne, na którym się powinna tylko skupiać. Dodanie produktu do listy życzeń lub do koszyka jest także bardzo ważną informacją, ponieważ przybliża ona użytkownika do zakupu.

Inaczej się ma sprawa w przypadku firm działających B2B, gdyż w ich przypadku śledzenie konwersji, które sprawdzają się w sklepach, tutaj się nie nadaje. Najważniejsze dla takich przedsiębiorstw jest pozyskanie leadów, a więc najcenniejszymi działaniami, które można realnie mierzyć, będą czynności związanie z pozyskiwaniem kontaktów. Wartościowy dla nas kontakt z kontrahentem może zacząć się od połączenia telefonicznego, przez wysłanie maila czy wypełnienie formularza, dlatego warto mieć ich jak najwięcej. W przypadku, gdy biznes opiera się głównie na działaniach w aplikacji mobilnej, firma będzie skupiać się na liczbie instalacji. 

Do czego potrzebujemy konwersji?

Jeżeli już wiemy, co to są konwersje i jakie działania użytkowników zbierać, które będą wartościowe dla naszej firmy, to warto się dowiedzieć, co można z nich wywnioskować. Mając ilościowe dane, możemy robić wiele analiz, które pomagają nam w zrozumieniu zachowań użytkowników. Im więcej informacji mamy, tym analizy są bardziej szczegółowe, co pozwala wyciągać dokładniejsze wnioski. Dzięki uzyskanym danym można się dowiedzieć, gdzie warto zwiększyć budżet, a gdzie zmniejszyć. Niekiedy zdarza się, że coś przynosi straty i lepiej zrezygnować z dalszego finansowania, a czasem pojawiają się nowe ścieżki, na których warto się skupić i zacząć w nie więcej inwestować.