Dawno minęły już czasy, gdy podstawą kampanii internetowych był mało wyszukany mailing. Współcześnie istnieje wiele narzędzi, które pozwalają na pozyskanie klientów przy wykorzystaniu sieci. Oto najważniejsze z nich:
Content marketing
Każda strona internetowa, także ta będąca jedynie środkiem do sprzedaży produktów i usług, powinna być zapełniona atrakcyjnymi treściami. Dziedzinę marketingu internetowego dbającego o ich tworzenie i jakość nazywamy content marketingiem. Zawartość stron internetowych mogą stanowić: artykuły, opisy produktów i usług, zdjęcia, filmy i nagrania. Interesujący, unikalny i łatwo dający się wyszukać “content” pozytywnie wpływa na ruch na stronie, a przez to na rozpoznawalność i sprzedaż. W ciągu ostatnich kilku lat szczególną rolę w tym zakresie zyskały – ze względu na walor interaktywności – media społecznościowe. Pisaniem tekstów, które trafiają na strony internetowe, zajmują się copywriterzy. Ich zadaniem jest nie tylko dbanie o poprawność językową i atrakcyjność czytelniczą, ale także o efektywność rozumianą jako wpływ na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach (o czym poniżej).
Jedną ze strategii content marketingu jest marketing wirusowy. Polega on na przygotowaniu treści na tyle intrygujących, żeby użytkownicy sieci spontanicznie je promowali np. wysyłając do znajomych link do filmu stanowiącego część kampanii reklamowej. Umiejętnie prowadzony marketing wirusowy obniża znacząco koszt promocji i znacznie zwiększa popularność produktu, jednak należy pamiętać o ryzyku, jakie przy reklamie tego typu niesie ze sobą ograniczona ekspozycja marki.
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach
Celem Search Engine Optimization (w skrócie: SEO) jest uzyskanie dla strony internetowej możliwie najwyższej pozycji w wynikach wyświetlających się po wpisaniu w wyszukiwarce pewnych fraz. Dzięki temu optymalizowana strona staje się bardziej widoczna i dostępna dla potencjalnych odbiorców. Większość internautów jest bowiem zainteresowana jedynie kilkoma najwyżej umiejscowionymi wynikami na pierwszej stronie rezultatów wyszukiwania. Pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach zwiększa rozpoznawalność marki i pozwala potencjalnym klientom poznać oferowaną przez firmę usługę lub produkt. SEO nie tylko należy do najbardziej owocnych praktyk marketingu internetowego, ale jest również jego najmniej nachalną formą.
Google AdWords
Google AdWords to oferowany przez właściciela najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej mechanizm płatnej reklamy. Cechuje go przede wszystkim elastyczność, gdyż reklamodawca może sam wybrać kluczowe frazy, przy wyszukiwaniu których użytkownikowi wyświetli się ramka z linkiem do promowanej strony. Hiperłącze może również pojawić się na stronach partnerów Google w postaci baneru lub odnośnika w tekście. Częstotliwość pożądanej reakcji w postaci kliknięć jest łatwo mierzalna, co daje reklamodawcom pełen wpływ na cenę usługi AdWords.
Facebook Ads
Najpopularniejszym medium społecznościowym na świecie jest bez wątpienia Facebook. Liczba kont i informacji dostarczanych przez jego użytkowników czyni z niego także skuteczną platformę reklamową. Tworzenie grupy odbiorców – “targetu” sponsorowanych treści – jest wyjątkowo łatwe i elastyczne. Wykorzystanych może zostać wiele parametrów, a algorytmy same zmieniają ustawienia pod wpływem zainteresowania odbiorców. Na Facebooku promować możemy tak grafikę, jak i nagranie wideo czy po prostu firmową witrynę.
Marketing szeptany (Buzz marketing)
Buzz marketing ma w możliwie naturalny sposób prowokować do dyskusji na temat marki, a przez to wpływać na rozpowszechnianie pozytywnych o niej opinii. Marketing szeptany jest również nazywany “marketingiem plotki”, co wynika z faktu, iż najczęściej realizowany jest w ramach konwersacji na forach i portalach internetowych. Płaszczyzną Buzz Marketingu mogą być jednak także blog oraz social media. Właściwie przygotowany, nie nachalny przekaz tego rodzaju może być niezwykle skuteczny, gdyż każdy jest bardziej skłonny zaufać zasłyszanej bądź zauważonej opinii niż bezpośredniej reklamie.