Jak system CRM może wspierać sprzedaż?

Zazwyczaj menedżerom ds. sprzedaży łatwo jest dostrzec korzyści wynikające z wdrożenia systemu zarządzania relacjami z klientem – CRM. Doceniają fakt, że w CRM ich dane dotyczące rozmów i sprzedaży będą przechowywane oraz łatwe do śledzenia, co pozwoli monitorować procesy i w rezultacie optymalizować sprzedaż. Są jednak głosy, który postrzegają CRM jako narzędzie, które przynosi jedynie więcej dodatkowej pracy i czasu poświęconego na uzupełnianie zbędnych informacji. Sprzedawcy myślą, że tego typu systemy powstrzymują ich przed ich głównym zadaniem – sprzedażą. Jaka jest więc prawda – czy systemy CRM tak naprawdę wspierają sprzedaż czy generują dodatkowe godziny zbędnej pracy? W dzisiejszym artykule pokazujemy, w jaki sposób systemy CRM mogą wpływać na efektywność sprzedawców oraz jak mogą wspierać ich w codziennej pracy. Zapraszamy do lektury.

Do czego służy CRM?

System CRM zapewnia centralne miejsce, w którym firma może przechowywać dane aktualnych oraz potencjalnych klientów, śledzić interakcje z nimi oraz udostępniać te informacje współpracownikom. Pomaga również zarządzać relacjami z klientami, pozytywnie wpływając na rozwój.

Dzięki prawidłowo wdrożonemu systemowi CRM każde zapytanie serwisowe, każda preferencja, a także kontakt klienta jest odnotowywany. Oprócz śledzenia wszystkich połączeń telefonicznych, wysyłanych wiadomości e-mail, odbywających się spotkań, systemy CRM mogą być używane również do dodawania notatek czy planowania kolejnych kroków, które należy podjąć. Dzięki lepszemu zrozumieniu klientów, możliwości sprzedaży krzyżowej czy upsellingu stają się wyraźniejsze, dając sprzedawcom szanse na pozyskanie nowych klientów od tych już zdobytych.

Korzyści wynikające z wdrożenia CRM

1. Bezpieczne miejsce do przechowywania danych
CRM pomaga sprzedawcom w bezpiecznym i centralnym przechowywaniu kontaktów, planów oraz bardzo często zapewnia dostęp do bazy danych z wielu lokalizacji.

2. Planowanie i zarządzanie czasem
CRM pomaga sprzedawcom optymalizować codzienne harmonogramy i ustalać priorytety zadań, aby mieć pewność, że żaden z klientów nie zostanie pominięty czy zignorowany.

3. Szybkie raporty
Wiele z CRM-ów posiada gotowe szablony do generowania raportów tygodniowych, miesięcznych i rocznych. Procesy te są w pełni zautomatyzowane i wystarczy jedynie kilka kliknięć, aby poinformować przełożonego o bieżącej sprzedaży.

4. Dokładne segmentowanie
CRM pomaga sprzedawcom segmentować dane i identyfikować cenne informacje dzięki wyborom opartym na kryteriach.

5. Docieranie z odpowiednią informację do zainteresowanych
Śledząc całą komunikację z klientami, za pomocą CRM można ustawiać powiadomienia lub filtrować użytkowników po określonych potrzebach. Na przykład w celu przedłużenia umowy lub informacji o nowej usłudze, którą w przeszłości klient był zainteresowany, a była w tamtym czasie niedostępna. To wszystko zwiększa szanse na zamknięcie sprzedaży.

Jeśli zależy nam na efektywnej sprzedaży, system CRM powinien być priorytetowym programem wdrożonym w firmie. Chociaż na początku inwestycja może nie wydawać się tania, w rzeczywistości zwrot z inwestycji następuje w bardzo krótkim czasie. Na rynku istnieje wiele rozwiązań, można również stworzyć takie, które będzie skrojone na miarę danego przedsiębiorstwa. Jeśli chcesz porozmawiać o najodpowiedniejszym dla swojej firmy systemie, nie wahaj się zadzwonić lub napisać do nas. Zadbamy o to, aby wspólnie wybrać najlepszy CRM, który pomoże w efektywnej sprzedaży. Zapraszamy do kontaktu i współpracy!