Categories
Marketing, SEO

Odpowiadać na pytanie, jak pisać teksty to trochę jak tłumaczyć, jak śpiewać piosenki. Jednym wychodzi czysto, a inni fałszują. Za to wyjaśniać, jak pisać teksty SEO to już zupełnie inna historia. Poniżej prezentujemy najważniejsze zasady, którymi warto kierować się w SEO copywritingu, jeśli zależy nam na wypracowaniu wysokich pozycji dla naszej strony.

Co to są teksty SEO?

Najogólniej rzecz ujmując, mowa o artykułach publikowanych na stronie internetowej, które przyczyniają się do uzyskania przez nią wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. W ramach SEO content marketingu mogą powstawać teksty na landing page, artykuły blogowe, opisy produktów do sklepów internetowych czy teksty typu off site, zawierające linki prowadzące do strony. SEO content wspiera pozycjonowanie witryny, dlatego tworząc treści, należy kierować się pewnymi zasadami ich optymalizacji. Podpowiadamy, jak pisać teksty SEO, czego unikać i co jeszcze warto wiedzieć w temacie SEO copywritingu.

Wybierz czas i miejsce

Etap redagowania treści powinny poprzedzić czynności przygotowawcze. Jeśli wiesz, że za pół godziny masz ważne spotkanie, nie zaczynaj pracy nad tekstem. Dobre pomysły bywają ulotne, więc odrywając się od zadania, możesz zgubić wątek i stracić wenę.

W dobie wszechobecnej pracy zdalnej ważne jest, by zatroszczyć się o komfortowe stanowisko pracy. Ogrodowy hamak może być dobry do obejrzenia krótkiego webinaru, ale przystępując do pracy nad dłuższym tekstem, zadbaj o wygodne krzesło i biurko lub stół, na którym umieścisz laptopa.

Przygotowanie merytoryczne

Owszem, Twój tekst może być syntezą informacji, które znalazłeś w kilku pierwszych wynikach wyszukiwania. Nawet jeśli stawiasz na tę strategię przygotowywania tekstów SEO, dobrze jest nieco lepiej zaznajomić się z tematyką artykułu, który ma powstać. SEO copywriter nie musi być ekspertem w dziedzinie, o której pisze, ale powinien zebrać wartościowe materiały, żeby na ich podstawie opracować zadany temat. 

Złote zasady SEO copywritingu

Wytyczne algorytmów Google stale się zmieniają, kolejne aktualizacje przynoszą nowości, które z uwagą śledzą wszyscy marketingowcy, a spostrzeżeniami dzielą się z osobami z branży. Pewne zasady SEO copywritingu pozostają jednak niezmienne:

  • unikalność – nie wolno i nie warto kopiować tekstów z innych stron internetowych. Treści powinny być też unikalne w obrębie tej samej witryny. Innymi słowy, tekst na stronie głównej ma różnić się od tekstu na podstronie z ofertą;
  • użyteczność – tylko teksty, które faktycznie odpowiadają na zapytania użytkowników mają szansę otrzymać wysoką notę w indeksie Google i trafić do Top 10 wyników wyszukiwania;
  • obecność fraz – słowa kluczowe i long taile, które wybrałeś dla swojej strony, muszą znaleźć się w tekście w rozsądnej ilości;
  • atrakcyjność – spróbuj urozmaicić treść na swojej stronie, wykorzystując na przykład takie formy jak poradnik albo case study. Wszystko, co pomoże wyróżnić Twój artykuł spośród innych i uczyni go ciekawym pozytywnie wpłynie na liczbę użytkowników chętnych, by dłużej pozostać na stronie i zapoznać się z innymi tekstami, które opublikowałeś;
  • poprawność językowa – błędy ortograficzne, fleksyjne, składniowe czy interpunkcyjne obniżają jakość strony, wpływają też negatywnie na odbiór treści przez użytkownika.

Optymalizacja tekstu krok po kroku

Zadaniem specjalisty w dziedzinie content marketingu jest nie tylko pisanie tekstów od podstaw, ale także optymalizacja treści pod kątem SEO. Praca z istniejącym już artykułem polega zwykle na:

  • sprawdzeniu unikalności tekstu,
  • rozbudowaniu tekstu do pożądanej długości,
  • uzupełnieniu w tekście fraz, na które pozycjonowana jest strona,
  • dodaniu linkowania wewnętrznego,
  • sformatowaniu tekstu z wykorzystaniem nagłówków hx i wypunktowań,
  • urozmaiceniu artykułu dzięki zastosowaniu tabel, rysunków, obrazków czy infografik.

Tego unikaj, tworząc SEO content

  • Przesycenie frazami – tekst SEO łatwo przeoptymalizować, a tym samym osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego. Nie ma złotej zasady, ile fraz powinno znaleźć się w artykule, ale jest zdrowy rozsądek. Na pewno pomoże Ci ocenić poziom nasycenia artykułu słowami kluczowymi i long tailami, jeśli na spokojnie przeczytasz go raz jeszcze.
  • Mnożenie synonimów – siodełko rowerowe, które zapewnia komfort i wygodę… gadżety elektroniczne są przydatne i użyteczne… a porcelanowe licówki uczynią Twój uśmiech pięknym i estetycznym…  Wystarczy użyć jednego z tych określeń, by oddać sens wypowiedzi.
  • „Pożyczanie” treści od konkurencji – szukając materiałów do tekstu, czasem można wpaść w pułapkę zbyt daleko posuniętej inspiracji. Pamiętaj, że tekst musi być unikalny, a zaczerpnięcie z cudzej strony nie tylko konkretnych zdań, ale i argumentacji to naruszenie prawa o ochronie własności intelektualnej.
  • Powtórzenia, czyli lanie wody i masło maślane – w SEO copywritingu nie chodzi o wyprodukowanie tekstu o określonej liczbie znaków i naszpikowanie go frazami. Raczej o rzetelne, merytoryczne opracowanie tematu w sposób, który będzie atrakcyjny dla czytelnika, a przy okazji zapunktuje u wujka Google. Jeśli czujesz, że tracisz wenę, mieszają Ci się wątki i powtarzasz kwestie, o których już pisałeś, zrób przerwę albo zastanów się, czy w tym miejscu nie postawić kropki i uznać artykułu za skończony.

SEO content marketing – przydatne narzędzia

Edytor tekstowy (najlepiej taki na bieżąco zliczający liczbę znaków) i wirtualny słownik synonimów to dla wielu copywriterów wszystko, czego potrzebują do pracy. Są jednak narzędzia, które powstały po to, by ułatwić nam pracę. A skoro już są, ktoś je przetestował i uznał za przydatne, czemu by z nich nie skorzystać? Oto subiektywna lista aplikacji i wtyczek, z którymi warto się zaprzyjaźnić (w kolejności alfabetycznej):

Ahrefs

Pomaga analizować konkurencję i szukać w ten sposób inspiracji do tematów, które warto poruszyć w danej branży. Ahrefs jest świetnym narzędziem do analizy typu content gap, czyli wyszukiwania luk w opublikowanych już treściach na stronie – po to, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

Contadu

Platforma wspierająca optymalizację tekstów zgodnie z zasadami SEO. W czytelny sposób zaznaczy użyte słowa kluczowe i podpowie, których fraz jeszcze nam brakuje. Podobnie działa w przypadku nagłówków, wyboldowań czy grafik.

Google Search Console

GSC umożliwia monitorowanie tego, które treści cieszą się największą popularnością (są najczęściej odwiedzane i najchętniej czytane). Pozwala wyznaczać dalsze kierunki strategii content marketingowej.

Semstorm

W kontekście SEO content marketingu przede wszystkim Asystent Contentu, czyli narzędzie wspierające optymalizację treści pod kątem SEO. Znajdziemy tam sugestie dotyczące długości tekstu na zadany temat, podpowiedzi dotyczące słów kluczowych, które jeszcze powinny znaleźć się na naszej stronie, a także optymalną liczbę nagłówków i grafik. Asystent wskaże w naszym artykule akapity, które mogą być niezrozumiałe dla użytkownika, a nawet zdania, które uzna za zbyt długie.

Ubersuggest

Narzędzie podpowiada, jakie wątki związane z naszymi słowami kluczowymi warto rozwinąć na stronie oraz jakie podobne frazy warto jeszcze wykorzystać.

To oczywiście tylko niektóre z funkcji wymienionych narzędzi. Najlepiej samodzielnie zapoznać się z każdym z nich, zaznajomić z możliwościami, jakie daje i wybrać to, które okaże się najbardziej pomocne i intuicyjne w obsłudze.

Wskazówki do zastosowania w tekstach SEO

Przygotowując treści pod kątem działania wyszukiwarek internetowych i zwiększenia widoczności oraz pozycji strony w wynikach wyszukiwania, warto wziąć pod uwagę kilka elementów związanych z warstwą edytorską. Jak się okazuje, to jak wizualnie wygląda nasz tekst, również jest istotne z poziomu robota Google’a indeksującego naszą stronę www

Kluczowym momentem, który bezpośrednio poprzedza pisanie artykułu SEO, jest oczywiście zebranie listy słów i fraz kluczowych, według których użytkownik będzie przeszukiwać Internet, a które są w miarę bezpośredni sposób związane z naszym biznesem. Dlaczego jest to ważne? Osoba, która właśnie szuka odpowiedzi na nurtujące ją zagadnienie, może okazać się potencjalnie zainteresowaną naszymi usługami i w efekcie stanie się klientem, który zostawi u nas pieniądze. Z tego powodu dbamy właśnie o jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce.

W przypadku słów kluczowych ważne jest miejsce, w jakim zamieścimy je w tekście. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które dobrze jest stosować w swoich tekstach SEO.

  1. Tytuł tekstu – powinien być chwytliwy, choć nie pochwala się stosowania tytułów clickbaitowych, które nie mają żadnego związku z prezentowaną treścią. Ważne jest, by w tytule pojawiły się już słowa kluczowe, na wypromowaniu których Ci zależy. W kompozycji całego artykułu tytuł ma najwyższy poziom z dostępnych nagłówków – wiąże się to z technicznym oznaczeniem tego fragmentu tekstu jako H1. Ten rodzaj nagłówka jest tylko raz zastosowany w całym artykule.
  2. Podział treści. Jest to ważny element nie tylko z perspektywy łatwiejszego odbioru treści przez czytelnika, ale również z punktu widzenia naszej strony przez algorytmy, które ją indeksują. Na jasną strukturę tekstu składa się zastosowanie śródtytułów, które również zawierają frazy kluczowe. Tym sposobem dajemy znać robotom Google’a, co jest bardziej istotne na naszej stronie.
  3. Punktory i numeracja. Oprócz grupowania treści SEO w śródtytuły, dobrze jest wykorzystywać listy punktowane i numerowane – dla zwiększenia przejrzystości prezentowanego tematu, ale i na wyodrębnienie tego, co powinny zauważyć algorytmy.
  4. Formatowanie tekstu. Wszelkiego rodzaju pogrubienia słów, zdań, większych części tekstu – np. kilku wprowadzających zdań do artykułu, czyli tzw. leadu, mają za zadanie zwrócić uwagę czytelnika na istotne kwestie, ale nie tylko. Tego typu zabiegi, gdybyśmy sprawdzili strukturę treści zakodowaną w kodzie HTML, są oznaczone znacznikami <strong>, co dla wyszukiwarek jest wyraźną informacją, że w tym konkretnym miejscu naszej strony pojawia się ważny fragment, który będzie wcześniej brany pod uwagę, niż treść zwykłego paragrafu.
  5. Długość tekstu. Dobry artykuł SEO powinien być wyczerpujący, ale unikamy tworzenia treści dla samej jej obszerności, czyli, mówiąc krótko, “nie lejemy wody”. Oczywiście im więcej mamy wartościowego tekstu, tym większe szanse na naturalne zawarcie w nim fraz kluczowych. Takie materiały są też wyżej punktowane w Google.
  6. Metaopisy. Do większości tekstów, jakie są publikowane na naszej stronie internetowej warto dodawać tzw. metaopis, czyli krótkie, np. dwuzdaniowe podsumowanie tego, co zawiera dana treść. Wyświetlają się one przy każdym wyniku w wyszukiwarce. Jeśli nie są specjalnie przygotowane, Google wyłapuje fragment tekstu ze strony, co nie zawsze jest opcją estetyczną i właściwie wpływającą na SEO. Te zwięzłe streszczenia mają zachęcić użytkownika do kliknięcia akurat w ten konkretny wynik wyszukiwania. Dobrze, jeśli w metaopisie umieścimy kluczowe dla tematu frazy.

Na efektywność działań SEO składa się jeszcze wiele innych zabiegów. Część z nich jest kwestiami wybitnie technicznymi, jak np. dbanie o szybkość wyświetlania się strony, a część zależy od właściwej strategii marketingowej, np. regularność w publikowaniu materiałów SEO. Jednak bez wątpienia pisanie unikatowych tekstów, które będą odpowiadały na potrzeby czytelników to jeden z fundamentalnych kroków tego zagadnienia.

Czy wszystkie teksty SEO to artykuły blogowe?

Można się zastanawiać, nad czym właściwie pracują copywriterzy SEO. Czy są to wyłącznie materiały publikowane na blogach jako teksty eksperckie firmujące markę? Absolutnie nie! Na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania “pracują” nie tylko wpisy blogowe, czasami określane jako “aktualności”. Specjaliści SEO dbają o każdy tekst, który widzisz na stronie internetowej: od tekstów opisujących ofertę danej firmy, przez krótkie wstawki tekstowe przy elementach graficznych, aż po treści zamieszczone w sklepach internetowych, czyli opisy produktów oraz ich kategorii. Każdy materiał tekstowy, pojawiający się na stronie internetowej jest szansą na okraszenie go kilkoma frazami, ściągającymi w to konkretne miejsce sieci potencjalnych klientów. W ostatnim czasie oprócz stron internetowych zoptymalizowane treści wrzuca się też np. do mediów społecznościowych, aby i tam skuteczniej wpłynąć na pozycjonowanie swoich materiałów. Warto zlecić tworzenie tekstów SEO specjalistom, gdyż wówczas będziemy mieć określony plan publikacji i większą pewność, że cała strona rzeczywiście będzie tętnić życiem, co przecież dla algorytmów google’owskich jest niesamowicie ważne.

Czy każdy może być SEO copywriterem? Cechy dobrego tekściarza

Lekkie pióro – to określenie już chyba na zawsze pozostanie nierozerwalnie złączone z branżą SEO copywritingu. Choć przypuszczalnie każdy może nauczyć się schematu tworzenia artykułów zoptymalizowanych pod SEO, osobom z lekkim piórem przyjdzie to zdecydowanie łatwiej, będą też czerpać o wiele większą przyjemność z pisania.

Dyscyplina – teksty SEO podlegają jasnym regułom tworzenia i choć zdecydowanie jest w nich miejsce na pierwiastek twórczy, trzeba uważać, żeby nie “popłynąć”. Dla lekkoduchów o artystycznej duszy lepszym gatunkiem będzie powieść fantasy.

Elastyczność – chociażby w lawirowaniu między tematami. Zdarzy się, że jednego wieczoru będziesz musieć zredagować artykuły o uprawie lawendy i procesorach gamingowych. I choć zróżnicowanie pracy to niewątpliwa zaleta tego zawodu, umiejętność sprawnego przełączania klepek przyda się na pewno.

Terminowość – każde zadanie w SEO copywritingu ma jakiś deadline (zwykle: na wczoraj), dlatego samokontrola i dobra organizacja pracy będą na wagę złota. W wielu modelach rozliczeń im wcześniej oddasz tekst, tym szybciej otrzymasz za niego zapłatę.

Zapytaliśmy naszych copywriterów, co jest najtrudniejsze w pisaniu artykułów SEO. Wśród najczęściej wskazywanych wyzwań znalazły się:

  • konieczność edukowania się w trudnych, specjalistycznych tematach branżowych,
  • weryfikacja źródeł i ich wiarygodności,
  • naturalne rozmieszczenie fraz,
  • rozbudowanie tematu do wymaganej liczby znaków, a czasem zawarcie określonej liczby fraz w krótkim tekście.

Teksty SEO od Midero – zaufaj ekspertom!

Pisać każdy może. Jeden lepiej, drugi nieco gorzej. Znając zasady pisania tekstów pod SEO i korzystając z dedykowanych narzędzi, można próbować zredagować lepszej lub gorszej jakości tekst. Chcąc jednak mieć na swojej stronie wysokiej jakości treści, użyteczne zarówno dla użytkowników, jak i dla algorytmów Google, warto zainwestować w SEO content marketing, czyli szereg działań mających na celu dostarczenie wysokiej jakości, zróżnicowanych i merytorycznych treści, zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek.

W Midero oferujemy usługi z zakresu tworzenia i optymalizacji tekstów zgodnie z zasadami SEO, które możemy połączyć z innymi działaniami marketingowymi na stronie. Zapraszamy do kontaktu – pokażemy przykłady teksty SEO, zaprezentujemy cennik i zaproponujemy dodatkowe usługi zależne od Twoich celów marketingowych i sprzedażowych.