
SEO copywriting: jak pisać teksty seo?
Odpowiadać na pytanie, jak pisać teksty to trochę jak tłumaczyć, jak śpiewać piosenki. Jednym wychodzi czysto, a inni fałszują. Za to wyjaśniać, jak pisać teksty SEO to już zupełnie inna historia. Poniżej prezentujemy najważniejsze zasady, którymi warto kierować się w SEO copywritingu, jeśli zależy nam na wypracowaniu wysokich pozycji dla naszej strony.
Co to są teksty SEO?
Najogólniej rzecz ujmując, mowa o artykułach publikowanych na stronie internetowej, które przyczyniają się do uzyskania przez nią wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. W ramach SEO content marketingu mogą powstawać teksty na landing page, artykuły blogowe, opisy produktów do sklepów internetowych czy teksty typu off site, zawierające linki prowadzące do strony. SEO content wspiera pozycjonowanie witryny, dlatego tworząc treści, należy kierować się pewnymi zasadami ich optymalizacji. Podpowiadamy, jak pisać teksty SEO, czego unikać i co jeszcze warto wiedzieć w temacie SEO copywritingu.
Wybierz czas i miejsce
Etap redagowania treści powinny poprzedzić czynności przygotowawcze. Jeśli wiesz, że za pół godziny masz ważne spotkanie, nie zaczynaj pracy nad tekstem. Dobre pomysły bywają ulotne, więc odrywając się od zadania, możesz zgubić wątek i stracić wenę.
W dobie wszechobecnej pracy zdalnej ważne jest, by zatroszczyć się o komfortowe stanowisko pracy. Ogrodowy hamak może być dobry do obejrzenia krótkiego webinaru, ale przystępując do pracy nad dłuższym tekstem, zadbaj o wygodne krzesło i biurko lub stół, na którym umieścisz laptopa.
Przygotowanie merytoryczne
Owszem, Twój tekst może być syntezą informacji, które znalazłeś w kilku pierwszych wynikach wyszukiwania. Nawet jeśli stawiasz na tę strategię przygotowywania tekstów SEO, dobrze jest nieco lepiej zaznajomić się z tematyką artykułu, który ma powstać. SEO copywriter nie musi być ekspertem w dziedzinie, o której pisze, ale powinien zebrać wartościowe materiały, żeby na ich podstawie opracować zadany temat.

Złote zasady SEO copywritingu
Wytyczne algorytmów Google stale się zmieniają, kolejne aktualizacje przynoszą nowości, które z uwagą śledzą wszyscy marketingowcy, a spostrzeżeniami dzielą się z osobami z branży. Pewne zasady SEO copywritingu pozostają jednak niezmienne:
- unikalność – nie wolno i nie warto kopiować tekstów z innych stron internetowych. Treści powinny być też unikalne w obrębie tej samej witryny. Innymi słowy, tekst na stronie głównej ma różnić się od tekstu na podstronie z ofertą;
- użyteczność – tylko teksty, które faktycznie odpowiadają na zapytania użytkowników mają szansę otrzymać wysoką notę w indeksie Google i trafić do Top 10 wyników wyszukiwania;
- obecność fraz – słowa kluczowe i long taile, które wybrałeś dla swojej strony, muszą znaleźć się w tekście w rozsądnej ilości;
- atrakcyjność – spróbuj urozmaicić treść na swojej stronie, wykorzystując na przykład takie formy jak poradnik albo case study. Wszystko, co pomoże wyróżnić Twój artykuł spośród innych i uczyni go ciekawym pozytywnie wpłynie na liczbę użytkowników chętnych, by dłużej pozostać na stronie i zapoznać się z innymi tekstami, które opublikowałeś;
- poprawność językowa – błędy ortograficzne, fleksyjne, składniowe czy interpunkcyjne obniżają jakość strony, wpływają też negatywnie na odbiór treści przez użytkownika.
Optymalizacja tekstu krok po kroku
Zadaniem specjalisty w dziedzinie content marketingu jest nie tylko pisanie tekstów od podstaw, ale także optymalizacja treści pod kątem SEO. Praca z istniejącym już artykułem polega zwykle na:
- sprawdzeniu unikalności tekstu,
- rozbudowaniu tekstu do pożądanej długości,
- uzupełnieniu w tekście fraz, na które pozycjonowana jest strona,
- dodaniu linkowania wewnętrznego,
- sformatowaniu tekstu z wykorzystaniem nagłówków hx i wypunktowań,
- urozmaiceniu artykułu dzięki zastosowaniu tabel, rysunków, obrazków czy infografik.
Tego unikaj, tworząc SEO content
- Przesycenie frazami – tekst SEO łatwo przeoptymalizować, a tym samym osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego. Nie ma złotej zasady, ile fraz powinno znaleźć się w artykule, ale jest zdrowy rozsądek. Na pewno pomoże Ci ocenić poziom nasycenia artykułu słowami kluczowymi i long tailami, jeśli na spokojnie przeczytasz go raz jeszcze.
- Mnożenie synonimów – siodełko rowerowe, które zapewnia komfort i wygodę… gadżety elektroniczne są przydatne i użyteczne... a porcelanowe licówki uczynią Twój uśmiech pięknym i estetycznym… Wystarczy użyć jednego z tych określeń, by oddać sens wypowiedzi.
- „Pożyczanie” treści od konkurencji – szukając materiałów do tekstu, czasem można wpaść w pułapkę zbyt daleko posuniętej inspiracji. Pamiętaj, że tekst musi być unikalny, a zaczerpnięcie z cudzej strony nie tylko konkretnych zdań, ale i argumentacji to naruszenie prawa o ochronie własności intelektualnej.
- Powtórzenia, czyli lanie wody i masło maślane – w SEO copywritingu nie chodzi o wyprodukowanie tekstu o określonej liczbie znaków i naszpikowanie go frazami. Raczej o rzetelne, merytoryczne opracowanie tematu w sposób, który będzie atrakcyjny dla czytelnika, a przy okazji zapunktuje u wujka Google. Jeśli czujesz, że tracisz wenę, mieszają Ci się wątki i powtarzasz kwestie, o których już pisałeś, zrób przerwę albo zastanów się, czy w tym miejscu nie postawić kropki i uznać artykułu za skończony.

SEO content marketing – przydatne narzędzia
Edytor tekstowy (najlepiej taki na bieżąco zliczający liczbę znaków) i wirtualny słownik synonimów to dla wielu copywriterów wszystko, czego potrzebują do pracy. Są jednak narzędzia, które powstały po to, by ułatwić nam pracę. A skoro już są, ktoś je przetestował i uznał za przydatne, czemu by z nich nie skorzystać? Oto subiektywna lista aplikacji i wtyczek, z którymi warto się zaprzyjaźnić (w kolejności alfabetycznej):
Pomaga analizować konkurencję i szukać w ten sposób inspiracji do tematów, które warto poruszyć w danej branży. Ahrefs jest świetnym narzędziem do analizy typu content gap, czyli wyszukiwania luk w opublikowanych już treściach na stronie – po to, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał.
Platforma wspierająca optymalizację tekstów zgodnie z zasadami SEO. W czytelny sposób zaznaczy użyte słowa kluczowe i podpowie, których fraz jeszcze nam brakuje. Podobnie działa w przypadku nagłówków, wyboldowań czy grafik.
GSC umożliwia monitorowanie tego, które treści cieszą się największą popularnością (są najczęściej odwiedzane i najchętniej czytane). Pozwala wyznaczać dalsze kierunki strategii content marketingowej.
W kontekście SEO content marketingu przede wszystkim Asystent Contentu, czyli narzędzie wspierające optymalizację treści pod kątem SEO. Znajdziemy tam sugestie dotyczące długości tekstu na zadany temat, podpowiedzi dotyczące słów kluczowych, które jeszcze powinny znaleźć się na naszej stronie, a także optymalną liczbę nagłówków i grafik. Asystent wskaże w naszym artykule akapity, które mogą być niezrozumiałe dla użytkownika, a nawet zdania, które uzna za zbyt długie.
Narzędzie podpowiada, jakie wątki związane z naszymi słowami kluczowymi warto rozwinąć na stronie oraz jakie podobne frazy warto jeszcze wykorzystać.
To oczywiście tylko niektóre z funkcji wymienionych narzędzi. Najlepiej samodzielnie zapoznać się z każdym z nich, zaznajomić z możliwościami, jakie daje i wybrać to, które okaże się najbardziej pomocne i intuicyjne w obsłudze.
Czy każdy może być SEO copywriterem? Cechy dobrego tekściarza
Lekkie pióro – to określenie już chyba na zawsze pozostanie nierozerwalnie złączone z branżą SEO copywritingu. Choć przypuszczalnie każdy może nauczyć się schematu tworzenia artykułów zoptymalizowanych pod SEO, osobom z lekkim piórem przyjdzie to zdecydowanie łatwiej, będą też czerpać o wiele większą przyjemność z pisania.
Dyscyplina – teksty SEO podlegają jasnym regułom tworzenia i choć zdecydowanie jest w nich miejsce na pierwiastek twórczy, trzeba uważać, żeby nie “popłynąć”. Dla lekkoduchów o artystycznej duszy lepszym gatunkiem będzie powieść fantasy.
Elastyczność – chociażby w lawirowaniu między tematami. Zdarzy się, że jednego wieczoru będziesz musieć zredagować artykuły o uprawie lawendy i procesorach gamingowych. I choć zróżnicowanie pracy to niewątpliwa zaleta tego zawodu, umiejętność sprawnego przełączania klepek przyda się na pewno.
Terminowość – każde zadanie w SEO copywritingu ma jakiś deadline (zwykle: na wczoraj), dlatego samokontrola i dobra organizacja pracy będą na wagę złota. W wielu modelach rozliczeń im wcześniej oddasz tekst, tym szybciej otrzymasz za niego zapłatę.
Zapytaliśmy naszych copywriterów, co jest najtrudniejsze w pisaniu artykułów SEO. Wśród najczęściej wskazywanych wyzwań znalazły się:
- konieczność edukowania się w trudnych, specjalistycznych tematach branżowych,
- weryfikacja źródeł i ich wiarygodności,
- naturalne rozmieszczenie fraz,
- rozbudowanie tematu do wymaganej liczby znaków.

Teksty SEO od Midero – zaufaj ekspertom!
Pisać każdy może. Jeden lepiej, drugi nieco gorzej. Znając zasady pisania tekstów pod SEO i korzystając z dedykowanych narzędzi, można próbować zredagować lepszej lub gorszej jakości tekst. Chcąc jednak mieć na swojej stronie wysokiej jakości treści, użyteczne zarówno dla użytkowników, jak i dla algorytmów Google, warto zainwestować w SEO content marketing, czyli szereg działań mających na celu dostarczenie wysokiej jakości, zróżnicowanych i merytorycznych treści, zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek.
W Midero oferujemy usługi z zakresu tworzenia i optymalizacji tekstów zgodnie z zasadami SEO, które możemy połączyć z innymi działaniami marketingowymi na stronie. Zapraszamy do kontaktu – pokażemy przykłady teksty SEO, zaprezentujemy cennik i zaproponujemy dodatkowe usługi zależne od Twoich celów marketingowych i sprzedażowych.