Interfejs użytkownika to w teorii wyświetlacz Heads Up lub innymi słowy – interaktywna strona internetowa jakiejkolwiek witryny odwiedzanej przez użytkownika. W teoretycznym znaczeniu interfejs określa zasady komunikacji między człowiekiem a komputerem. Im bardziej przyjazny interfejs użytkownika, tym większe prawdopodobieństwo, że osoba odwiedzająca daną witrynę wróci na nią ponownie.
Przyjazny interfejs jest integralny z innymi elementami strony. Wybór rozwiązania, które spodoba się wszystkim użytkownikom nie jest proste, ponieważ każdy z nich ma inne doświadczenia, przyzwyczajenia i upodobania. Samo projektowanie interfejsu użytkownika jest złożonym procesem, ale przygotowanie przyjaznej technologii, która spełni swoje funkcje i trafi w gusta najbardziej wymagających użytkowników to jeden z kluczowych elementów sukcesu naszej strony internetowej. Dobrze zaprojektowany i zrealizowany interfejs sprawi, że odwiedzający pozostaną na dłużej i zmienią się w stałych użytkowników lub klientów.
Co to jest interfejs użytkownika?
Kontakt człowieka z maszyną nie może być bezpośredni. Dlatego powstały tzw. urządzenia wejścia-wyjścia, których zadaniem jest odbieranie “komunikatów” – poleceń ze strony użytkownika i “odpowiadanie” na nie w formie wykonania konkretnych zadań. Najprostszymi przykładami takich urządzeń mogą być chociażby mikrofony, klawiatury czy wyświetlacze.
Znaczenie angielskiego “interface” krąży wokół wspólnych płaszczyzn, miejsc styku czy kontaktu. Takie tłumaczenie kieruje nas w stronę rozumienia interfejsu jako przestrzeni, w której użytkownik może się właśnie połączyć z maszyną. W marketingu internetowym często mówimy o interfejsie użytkownika w kontekście stron internetowych i aplikacji. Co to jest interfejs użytkownika systemu w aplikacji w telefonie? To całość tego, jak wygląda dany program zarówno pod względem wizualnym, jak i praktycznego wykorzystania jego poszczególnych elementów.
Projektowaniem graficznego interfejsu użytkownika zajmują się specjaliści, którzy oprócz technicznej wiedzy posiadają kompetencje z zakresu psychologii czy użyteczności. Dzięki temu interfejsy przez nich zaprojektowane są jak najbardziej przyjazne i wpisują się w oczekiwania odbiorcy.
Rodzaje interfejsów
Istnieje kilka różnych rodzajów interfejsów użytkownika, takich jak graficzne (GUI), tekstowe (TUI), głosowe (VUI) oraz dotykowe (TUI).
Najbardziej popularne są GUI, które zawierają elementy, takie jak okna, ikony i menu. Do obsługi graficznego interfejsu potrzebny jest wskaźnik, na przykład w komputerach taką rolę odgrywa kursor myszki.
Jak sprawić, by interfejsy www były przyjazne dla użytkownika?
Wszystko spoczywa w rękach projektanta stron internetowych. W interfejs użytkownika (UI) wprowadzone zostają koncepcje z projektowania interakcji, projektowania wizualnego oraz architektury informacji – wszystko to zawarte jest w jednej platformie. Obecnie webmasterzy zastanawiają się również nad zastosowaniem sztucznej inteligencji w interfejsie użytkownika witryny.
Celem nadrzędnym podczas projektowania interfejsu powinna być wygoda – to ona decyduje, czy użytkownik pozostanie na stronie, czy zmęczony skomplikowanymi rozwiązaniami przełączy się na inną witrynę. Projektowanie interfejsu to nie sztuka dla sztuki – technologia powinna być dostosowana do człowieka i jego potrzeb, nie na odwrót. Jeśli grupą docelową są seniorzy, warto pomyśleć o większym foncie, kiedy użytkownikami ma być młodzież, interfejs może być bardziej kolorowy i dynamiczny, w stylu gry komputerowej.
Kiedy interfejs jest przyjazny?
Interfejs możemy nazwać przyjaznym dla użytkownika, jeśli spełnia pewne warunki. Dobry interfejs powinien działać poprawnie i niezawodnie, bez awarii. Dużą wartością jest spójność pod względem technicznym i wizualnym. Przyjazny interfejs jest też funkcjonalny i intuicyjny, użytkownik bez problemu może się w nim odnaleźć, a w razie problemów lub komplikacji dostaje od systemu wskazówki dalszego postępowania. Ważnym kryterium jest szybkość i płynność działania – twórcy powinni dążyć do optymalizacji interfejsu strony w tym zakresie. Wielu użytkowników przegląda witryny nie na ekranie komputera, tylko na urządzeniach mobilnych, dlatego interfejs powinien być responsywny i dostosowany do działania na tabletach oraz smartfonach.
Dla użytkownika liczy się też estetyka. Interfejs, który dobrze wygląda, jest bardziej atrakcyjny dla użytkownika – jednak tylko pod warunkiem, że inne elementy, które wpływają na wygodę są dopracowane. Znaczenie mają wykorzystane kolory i kształty. Barwy wywołują pewne skojarzenia. Na przykład kolor czarny dla większości użytkowników przypisany jest do tekstu, czerwony oznacza błąd lub awarię, kolor żółty ostrzega, niebieskie są stałe elementy interfejsu, a białe obszary to pusta przestrzeń, często przeznaczona do wypełnienia przez użytkownika.
Najważniejsze cechy przyjaznego interfejsu
Czy istotne jest, aby wszystkie układy strony oraz podstron były proste? Tak – to jedna z ważniejszych cech charakteryzujących przyjazne interfejsy. Idealny interfejs użytkownika powinien mieć takie elementy jak:
- kontrola wejść, czyli bloki, przez które użytkownik wprowadza dane, na przykład przyciski, pola tekstowe, pola wyboru, przyciski radiowe, kliknięcia kanałów RSS, listy rozwijane, przełączniki, pole daty,
- komponenty nawigacyjne, które ułatwiają poruszanie się po witrynie – to na przykład ścieżka nawigacyjna – tzw. okruszki (breadcrumbs), pole wyszukiwania, suwaki, tagi, ikony,
- elementy informacyjne przekazujące użytkownikom komunikaty, na przykład porady narzędziowe, ikony, pasek postępu, powiadomienia, pola komunikatów,
- kontenery, czyli pojemniki na powiązane treści, tak zwane akordeony, które składają się z ułożonych pionowo list elementów, wyposażonych w funkcję ukrywania i pokazywania.
Etapy projektowania dobrego interfejsu
Tworzenie skutecznego interfejsu to proces wieloetapowy. Kluczowe kroki, które można wyróżnić na tej drodze to przede wszystkim:
- ustalenie celów i potrzeb – pomocne na typ etapie będzie stworzenie tak zwanych person, czyli przykładowych typów użytkowników, którzy będą korzystać ze strony,
- analiza hipotez, konkurencji i dostępnych rozwiązań,
- ułożenie planu wstępnego, z wykorzystaniem makiet i szkiców,
- weryfikacja działania interfejsu z udziałem użytkowników.
Sytuacje, kiedy twórcy od razu wykonują perfekcyjny interfejs są niezwykle rzadkie. Opracowanie przyjaznego rozwiązania wymaga testowania, powtarzania i regularnego wprowadzania ulepszeń, czasem wiele razy, aż do skutku. Dopiero po rzetelnej analizie zaprojektowany interfejs jest programowany i wdrażany do ogólnego użytku lub sprzedaży. W zasadzie nawet po wypuszczeniu na rynek funkcjonalnej strony internetowej czy aplikacji stale bada się zadowolenie użytkowników i wprowadza zmiany, które udoskonalają projekt.
UX – user experience, czyli projektowanie doświadczeń
Najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie: co to jest UX (user experience)? Definicja tłumaczy nam, że jest to ogół wrażeń, jakie będą towarzyszyć użytkownikowi w czasie korzystania z przedmiotu, miejsca, aplikacji czy strony internetowej. W świecie technologii internetowych, obok UX, możemy się jednak spotkać z jeszcze jednym określeniem – UI. Co to takiego? Różnica między tymi dwoma pojęciami leży w węższym znaczeniu UI (user interface), które dotyka wyłącznie warstwy wizualnej. Z kolei UX skupia się na kompleksowym doświadczeniu użytkownika podczas spotkania z daną marką.
W Midero w ramach współprac z naszymi klientami wykonujemy liczne audyty UX, jak również audyty SXO. Analiza poszczególnych funkcjonalności stron www pozwala znajdować niedziałające elementy lub te, które po prostu warto zmienić na lepsze. UI/UX design jest ważną gałęzią w strategiach biznesowej obecności wielu firm w sieci. To właśnie zwrócenie się w stronę użytkownika, jego potrzeb i komfortu kreuje daną markę jako tę, która dba o swoich odbiorców.
Metody projektowania interfejsu użytkownika
Deweloperzy powinni znać stałych użytkowników i nowych odwiedzających, rozumieć ich cele, umiejętności, tendencje oraz preferencje – pomocna tutaj będzie analiza na podstawie person, opracowanych na pierwszych etapach projektowania interfejsu. Gdy projektanci poznają już odwiedzającego, muszą pamiętać o kilku aspektach.
- Prostota: interfejs powinien być zrozumiały i intuicyjny, ponieważ strony zbyt złożone są niemal niewidoczne dla użytkownika. Większość użytkowników unika klikania w niepraktyczne elementy.
- Spójność i wykorzystanie typowych elementów: spójność elementów pomaga użytkownikom czuć się swobodnie na danej stronie, co z kolei przekłada się na ich efektywność i szybkość działania. Gość, który zrealizuje swój cel, chętniej wróci ponownie.
- Układ strony: elementy umieszczone na danej stronie oraz jej struktura są ze sobą ściśle powiązane, dlatego deweloperzy powinni umieszczać każdy detal z dużą rozwagą. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na kluczowe informacje – te, które pomagają w skanowaniu i czytelności danej witryny. Ważne, aby nie przeładować strony zbędnymi funkcjami i dodatkami.
- Dobieranie tekstury i kolorów: dobrą praktyką przy projektowaniu interfejsu strony jest unikanie jaskrawych kolorów, które mogą męczyć wzrok użytkownika. Kontrast natomiast powinien być wyważony, aby nie wywoływać skrajnych emocji i rozproszenia uwagi.
- Komunikacja: użytkownicy powinni zawsze być informowani o zmianach na stronie, awarii, błędach lub jakichkolwiek innych działaniach, mogących mieć wpływ na korzystanie z serwisu. Różne elementy interfejsu witryny powinny komunikować jej obecny status, żeby użytkownik wiedział, na jakim jest etapie.
Zbudowanie przyjaznego dla użytkownika interfejsu jest niezbędne, jeśli chcemy działać w sieci – nie warto odkładać tego etapu na później. Chcesz dowiedzieć się, jak zaprojektować swoją stronę, aby była atrakcyjna dla użytkowników? Skorzystaj z pomocy profesjonalistów! A jeśli posiadasz już swoje miejsce w sieci, lecz chcesz sprawić, by było lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania, sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić w ramach pozycjonowania stron internetowych w Midero.