Polski rynek e-commerce jest uznawany za jeden z najszybciej rozwijających się. Na koniec 2021 roku mieliśmy zarejestrowanych ponad 52 tys. sklepów internetowych. Co to oznacza? Sektor sprzedaży online się zagęszcza, a to powoduje zwiększoną konkurencję. Większa konkurencja to z kolei przyczyna szukania rozmaitych sposobów na to, by się w tym tłumie wyróżnić. Jednym z nich jest zaoferowanie swoim klientom opcji skorzystania z konfiguratora 3D produktu.
Konfigurator 3D to narzędzie pozwalające maksymalnie spersonalizować kupowany przedmiot przez klienta. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że automatyzuje proces dostosowania poszczególnych parametrów produktu do oczekiwań nabywcy. Doskonale sprawdza się w przypadku produktów wielowariantowych. Pozwala konsumentowi przebierać w dostępnych opcjach i krok po kroku skonfigurować przedmiot, który zamierza kupić. Czytając o konfiguratorach 3D produktu, możemy się zastanawiać, czy nie jest to przypadkiem tylko kolejny “fajny bajer” dla sprzedawców. Jakie zatem wymierne korzyści można odnieść w biznesie, inwestując w indywidualny konfigurator online?
Konfiguratory 3D produktu – Szybsza sprzedaż
Stworzenie produktu dopasowanego do indywidualnych potrzeb konsumenta to proces, który niejednokrotnie zajmuje sporo czasu. Dogadanie się na linii klient-sprzedawca w sprawie wizji produktu spełniającej oczekiwania klienta, a jednocześnie możliwej do realizacji, bywa czasem skomplikowanym wyzwaniem. Sprzedawca przyjmujący takie zamówienie musi też na bieżąco sprawdzać dostępność konkretnych części, wiedzieć, które z nich nadają się do zastosowania w projekcie klienta itp. To wszystko zajmuje sporo czasu. W przypadku korzystania z konfiguratora produktu, narzędzie to automatycznie weryfikuje, czy dany pomysł jest realny do wykonania, bo pozwala wybierać spośród dostępnych, określonych wcześniej przez producenta, parametrów. Na bieżąco oblicza też cenę produktu końcowego. Przy okazji klient od razu ma możliwość sprawdzenia na wizualizacji, czy produkt spełnia wymagania.
Tylko bez błędów!
Szybciej w tym przypadku nie znaczy gorzej. Wręcz przeciwnie. Usprawnienie procesu sprzedażowego w części projektowej to również zminimalizowanie liczby błędów, które może popełnić sprzedawca, tworząc projekt samodzielnie. Jakie to błędy?
Człowiek może na przykład pominąć właściwości niektórych części, co trzeba później korygować w procesie produkcji czy montażu. Miary i obliczenia mogą być niedoszacowane. Wprowadzać w błąd mogą niewłaściwe dane od klienta, ale także pomyłki rachunkowe, pojawiające się chociażby przy przeliczaniu cen w różnych walutach. A przecież często zdarza się, że producenci części swoich produktów sprowadzają z zagranicy i taki przelicznik należy wówczas uwzględnić przy tworzeniu projektu indywidualnego. Pytanie kluczowe – kto będzie ponosił koszty takich pomyłek? Wszystko zależy od polityki danej firmy, ale jedno jest pewne – duży odsetek błędów nie stawia w dobrym świetle żadnej marki.
Z kolei konfigurator produktu będzie funkcjonował w oparciu o wprowadzone wcześniej ograniczenia, stąd nie da się stworzyć w nim projektu, którego fizycznie zrealizować się nie da. Przyspieszenie procesu zakupowego i faktyczna marginalizacja błędów to bardzo ważne aspekty tego narzędzia.
Większa świadomość klienta
A co z klientem, który konfigurując swój produkt, widzi zmieniającą się cenę? Zwykle im więcej elementów składowych, tym wyższa kwota końcowa. Niektórzy konsumenci nie rozumieją jednak, uczestnicząc w standardowym procesie zakupowo-sprzedażowym, za co tak naprawdę płacą. Niejednokrotnie próbują targować się ze sprzedawcą i okazują niezadowolenie, które w dużej mierze wywołane jest właśnie brakiem świadomości, co i ile kosztuje. Klient, wprowadzając zmiany w swoim produkcie, ma okazję przekonać się, jakie elementy wpływają na zwiększenie jego wartości, a które są rozwiązaniami bardziej budżetowymi. Czy to oznacza, że konsumenci będą teraz wybierać wyłącznie tanie rozwiązania? Nie. Jak się okazuje, w momencie, w którym klient dowiaduje się, co sprawia, że produkt może być lepszej jakości, często dobiera droższe elementy, świadomy tego, za co płaci, w pełni to rozumiejąc i akceptując. Buduje to jednocześnie większe zaufanie na linii producent-konsument.
Szybsza i bezbłędna sprzedaż, bardziej świadomy klient – to nic innego jak przyczynek do większych obrotów w biznesie. Ale nie tylko taką rolę przypiszemy konfiguratorom produktu. Większy zysk firmy wpływa bez wątpienia na wzrost motywacji w zespole. Staje się on otwarty na zmiany, gotowy do wdrażania innowacyjnych rozwiązań, koncentruje się na tym, jak technologia może ułatwić pracę z klientem po to, by móc precyzyjniej odpowiadać na jego potrzeby. Nie sposób pominąć, że to wszystko to przecież tak ważne elementy transformacji cyfrowej, której obecnie jesteśmy zarówno świadkami, jak i w coraz większej mierze uczestnikami.
Midero specjalizuje się w tworzeniu konfiguratorów produktów, zarówno 2D jak i 3D. Dzięki naszemu doświadczeniu pomożemy Ci przeanalizować, jakie funkcjonalności powinien mieć konfigurator w Twoim biznesie i opracujemy go specjalnie dla Ciebie.