Categories
Google Ads, Marketing, SEO

SEO (Search Engine Optimization) i SEM (Search Engine Marketing) to cenne i potężne narzędzia w marketingu, które wydają się być podobne w tym, że są nastawione na generowanie ruchu pochodzącego z wyszukiwarki internetowej. Jednak kiedy skupimy się dokładnie na znaczeniu tych terminów, okazuje się, że SEM to działania szersze w swoim zakresie.

Największa różnica między SEO a SEM polega na tym, że SEO kładzie nacisk na ulepszanie strony internetowej w celu poprawy jej organicznego rankingu w wyszukiwarkach. SEO to zbiór działań i metod stosowanych w celu zmaksymalizowania liczby odwiedzających stronę internetową poprzez zapewnienie jej jak najwyższej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. SEM jest to technika marketingu internetowego, która polega na promowaniu strony internetowej poprzez zwiększenie jej widoczności w SERP-ach zarówno za pomocą optymalizacji jak i reklamy płatnej. SEO więc jest częścią SEM.

Czym jest  SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to techniki służące do optymalizowania strony internetowej dla zapewnienia jej dobrej pozycji w wyszukiwarce Google i zwiększania jej widoczności, tak aby można ją było łatwo znaleźć w Internecie. Zoptymalizowana strona jest łatwiej skanowana i indeksowana przez wyszukiwarki, co skutkuje poprawą jej pozycji na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Google używa wielu kryteriów, aby ocenić, która witryna powinna należeć do czołówki wyników wyszukiwania Google dla konkretnego słowa kluczowego.

Działania SEO dzielimy na off-site SEO i on-site SEO. On-site SEO odnosi się do optymalizacji strony internetowej m.in. poprzez prawidłowe rozmieszczenie słów kluczowych w całej witrynie i uczynienie struktury (tytuły, tagi, treść, itp.) witryny tak dobrej, jak to tylko możliwe. Off-site SEO odnosi się do zdobywania wysokiej jakości linków z innych stron o wysokim rankingu, aby zbudować zaufanie z punktu widzenia wyszukiwarki.

Zadania wykonywane w ramach działań SEO to:

  • Keyword research i właściwe użycie odpowiednich słów kluczowych na stronie.
  • Optymalizacja stron internetowych w celu zminimalizowania czasu ładowania.
  • Zbudowanie prostej i praktycznej dla użytkowników nawigacji na stronie.
  • Poszukiwanie sposobów na to, aby odwiedzający odwiedzali więcej podstron, spędzali więcej czasu w witrynie i zmniejszali współczynnik odrzuceń.
  • Budowanie wysokiej jakości backlinków do twojej strony z innych domen.
  • Pisanie treści odpowiadających na potrzeby internautów odwiedzających stronę.
SEO a SEM - na czym polega różnica?

Czym jest SEM?

SEM (Search Engine Marketing) jest terminem ogólnym. Obejmuje płatne reklamy PPC (w przypadku wyszukiwarki Google będą to reklamy Google Ads) oraz organiczne SEO. Statystyki z poprzednich wyszukiwań są analizowane przez marketerów w celu określenia najbardziej efektywnych słów kluczowych, które firma może wykorzystać w kampanii promocyjnej.

Słowa kluczowe to fundamentalna część, która stanowi podstawę Search Engine Marketingu jako strategii reklamowej. Z tego powodu przed wyborem słowa kluczowego do kampanii SEM, konieczne jest przeprowadzenie kompleksowych badań w ramach strategii zarządzania słowami kluczowymi, aby uzyskać najlepsze wyniki. W SEM reklamy PPC pojawiają się w SERP-ach obok wyników organicznych, co daje firmie możliwość zwiększenia widoczności strony.

Strategie marketingu w wyszukiwarkach

  • SEO (organiczny SEM) – W tej technice ruch generowany jest bez użycia płatnych reklam.
  • PPC (płatny SEM) – Jest to technika, w której użytkownik płaci za reklamy, które generują ruch na stronie.

Zadania wykonywane w PPC:

  • Zdefiniowanie i zarządzanie budżetem reklamowym.
  • Utworzenie i optymalizacja kampanii reklamowej z zamiarem dotarcia do określonej grupy odbiorców.
  • Tworzenie grup reklam z kilkoma docelowymi słowami kluczowymi.
  • Monitorowanie  i analizowanie metryk, takich jak kliknięcia, wyświetlenia, współczynniki klikalności, itp.

Kluczowe różnice pomiędzy SEO i SEM

  • SEO to działania wykonywane w celu uzyskania wyższej pozycji w SERP. Natomiast SEM to pojęcie, które obejmuje i SEO i PPC.
  • Koszt działań PPC obejmuje nie tylko samą obsługę konta (jeżeli nie robimy tego inhouse), ale również budżet reklamowy wpłacany na konto Google Ads.
  • Pozycjonowanie strony z wykorzystaniem samego SEO zajmuje więcej czasu w porównaniu do dodatkowego stosowania technik PPC.
Co wybrać – SEO czy SEM?

SEO to działania, których celem ma być uzyskanie jak najwyższej pozycji, gdy użytkownik wyszukuje w wyszukiwarce słowa kluczowe związane z witryną. Z drugiej strony, w SEM, który zawiera dodatkowo PPC nacisk kładziony jest też na wybór odpowiedniego słowa kluczowego, w które należy zainwestować pieniądze w reklamie, tak aby reklama pojawiła się w płatnych wynikach wyszukiwania. To, czy lepiej wybrać tylko SEO czy SEM zależy od wielu czynników, które dotyczą bezpośrednio firmy. W większości przypadków najlepsze rezultaty daje SEM, bo obejmuje szerszy zakres działań.