Google od wielu lat jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Przechodzi przez nią dziennie około 8,5 miliarda zapytań. Wyniki wyszukiwania, które pojawiają się w odpowiedzi na wpisanie określonej frazy, można generalnie podzielić na organiczne i sponsorowane. Jeżeli jeszcze nie wiesz, czym się od siebie różnią i jak algorytmy Google ustalają ich kolejność – w tym artykule postaramy się zaspokoić Twoją ciekawość.
Sponsorowane wyniki wyszukiwania Google to płatne linki o charakterze reklamowym, które mogą być wyświetlane w sieci wyszukiwania lub w sieci reklamowej tj. w blisko 2 miliardach witryn, aplikacji mobilnych oraz filmów. Oznacza to, że reklamy Google mogą dotrzeć nawet do 90% użytkowników Internetu na świecie. Natomiast wyniki organiczne mają charakter bezpłatny, a o ich układzie decydują skomplikowane algorytmy – każdy, kto chce odnieść sukces w sieci, powinien znać zasady wyszukiwania Google. Trzeba jednak pamiętać, że reguły się mieniają, a metody, które kiedyś gwarantowały dobre wyniki wyszukiwania, dzisiaj mogą już nie działać.
Optymalizacja SEO – co to jest?
Kiedy mowa o wynikach wyszukiwania Google, musi pojawić się kwestia SEO. Czym jest Search Engine Optimization, znane lepiej jako SEO? Jest to cały proces, którego zadaniem jest taka optymalizacja strony, aby znalazła się jak najwyżej w wynikach Google. SEO pozwala zwiększyć wyniki organiczne. Definicja tłumaczy nam, że takie wyniki nie są efektem płatnych reklam czy połączenia z linkami sponsorowanymi. To właśnie pozycjonowanie organiczne pozwala budować widoczność strony i „ściągnąć” kolejnych użytkowników. Wyniki organiczne to połączony efekt różnych czynników – to, co się liczy to między innymi:
- analiza słów kluczowych oraz fraz i odpowiednie rozmieszczenie ich w tekście,
- struktura strony, czyli logiczny podział na strony i podstrony,
- treści dostosowane do potrzeb użytkownika,
- odpowiednia struktura adresów, która kieruje do właściwej podstrony.
To tylko kilka z podstaw pozycjonowania organicznego SEO. Dobrze zaplanowana i zastosowana optymalizacja przyniesie rezultat i – choć może to zająć nawet kilka miesięcy – skuteczne pozycjonowanie organiczne stale „pracuje” na wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania.
Co to jest SEM?
SEO jest elementem działań Search Engine Marketing – w skrócie SEM. SEM to połączenie SEO, które generuje ruch organiczny, oraz tak zwanego PPC, to jest Pay Per Click (“płatność za kliknięcie”), który odpowiada za nieorganiczne wyniki wyszukiwania Google. Nie ma jednej odpowiedzi, które z działań SEM lepiej wpływa na wyniki wyszukiwania – trzeba dobrać je do specyfiki strony. W niektórych przypadkach lepiej postawić na działania płatne, a w innych większy sens ma klasyczne pozycjonowanie.
Przyjrzyjmy się teraz bliżej trzem kryteriom, które pozwalają jednoznacznie określić, czy mamy do czynienia z wynikiem organicznym, czy z linkiem sponsorowanym. Będą to kolejno: mechanizm wyświetlania wyników, sposób ich oznaczania oraz ulokowanie na liście rezultatów wyszukiwania, czyli w tak zwanych SERP-ach (Search Engine Results Page).
Mechanizm wyświetlania wyników
Mechanizm wyświetlania wyników to kluczowe kryterium, które różnicuje wyniki organiczne (naturalne) od sponsorowanych. Te ostatnie są formą reklamy internetowej, co oznacza, że o częstotliwości ich wyświetlania decydują nakłady przeznaczane na promocję. Z kolei układ wyników organicznych zależy od stopnia zoptymalizowania witryny pod kątem algorytmów Google. Służą temu działania z obszaru pozycjonowania takie jak: zmiany w kodzie strony, uzupełnienie metadanych, redakcja treści z uwzględnieniem słów kluczowych, link building czy content marketing. Pozycjonowanie nie jest jednorazowym zabiegiem, lecz procesem.
Co się bardziej opłaca? W przypadku krótkich akcji lub kiedy liczymy na szybki efekt, dobre wyniki dadzą płatne reklamy. Promocja skończy się, kiedy skończy się zaplanowany budżet. Z drugiej strony, jeśli chcemy budować widoczność strony oraz wizerunek marki, dbać o jej renomę i rozpoznawalność – wybór pozycjonowania jako formy promocji ma sens. Nie ma jednej skutecznej recepty, więc często najlepszym rozwiązaniem jest współpraca ze specjalistami, którzy pomogą w analizie i dostosują marketing do potrzeb konkretnego klienta.
Sposób oznaczania
Google stale zmienia sposoby oznaczania płatnych linków i dąży do tego, by jak najbardziej upodobnić je do wyników organicznych. Na przykład w przeszłości reklamy były oznaczane żółtymi i zielonymi etykietami. Takie zmiany mają w założeniu przełożyć się na lepszą klikalność reklam. W tym momencie reklama w wynikach Google musi być wyraźnie oznaczona jako sponsorowana. Linki sponsorowane zwykle są wyświetlane na początku lub końcu strony wyszukiwania.
Ulokowanie na liście rezultatów wyszukiwania – linki sponsorowane
Linki sponsorowane Google, które są płatną składową działań SEM, wyświetlają się ponad oraz poniżej wyników organicznych. Ich liczba jest zmienna i zależy od okresowych aktualizacji wprowadzanych przez Google we własnym systemie reklamowym. Jeszcze do 2016 roku linki sponsorowane wyświetlały się także po prawej stronie wyników wyszukiwania, ale musiały ustąpić miejsca coraz popularniejszym reklamom produktowym, które aktualnie znajdziemy na początku strony wyszukiwania.
Linki sponsorowane w ramach Google Ads są płatne – reklamodawca nie płaci za wyświetlenie reklamy, ale za klik. Przejście na stronę przez linki i boksy sponsorowane Google traktuje jako sukces. Reklama w Google przez linki sponsorowane wydaje się bardzo łatwa do rozpoczęcia – optymalne wykorzystanie budżetu to prawdziwa sztuka, która wymaga wiedzy i doświadczenia. W przeciwnym razie bardzo łatwo zmarnować pieniądze na nieskuteczne linki sponsorowane i „przepalić’’ budżet SEM na reklamy Goggle Ads, które niczego nie wniosą.
SEO i SEM – jak poprawić wyniki wyszukiwania?
SEO i SEM są ze sobą związane, praktycznie rzecz ujmując, SEO jest częścią SEM. Wszystko jest kwestią budżetu, a ten rzadko jest nieograniczony. Najlepiej, aby płatne działania PPC wspierały ruch organiczny SEO i na odwrót. Łączenie płatnych i organicznych metod reklamy SEO zwiększa szanse na pozyskanie klienta.
Linki sponsorowane a pozycjonowanie
Czasem mówi się o SEO, że jest darmowe lub bardzo tanie. Na pewno w układzie pozycjonowanie a linki sponsorowane, SEO wygląda bardziej korzystnie, jednak wciąż potrzebna jest pewna inwestycja. Nawet jeśli specjalista SEO będzie chciał pozycjonować swoją witrynę, potrzebuje czasu na analizę, przygotowanie planu i wdrożenie działań. Wiele firm inwestuje w specjalistyczne działania SEO, rozumiejąc, że w dłuższym okresie przyniesie to oczekiwane wyniki.
Pozycjonowanie czy linki sponsorowane – jak widać, najlepiej korzystać z pełni możliwości, jakie daje SEM! Zarówno linki sponsorowane, jak i dobrze przeprowadzona optymalizacja witryny przez SEO skutecznie sprowadzają na stronę zainteresowanych użytkowników. Cała sztuka w tym, aby odpowiednio łączyć płatną reklamę i SEO oraz zadbać, aby klient, który już trafił na stronę, znalazł na niej to, czego potrzebuje.
W Midero trafisz na zespół specjalistów, którzy bez problemu wdrożą dla Ciebie strategię zwiększającą widoczność Twojej firmy w sieci. Zajmujemy się i organizacją skutecznego pozycjonowania, i realizacją płatnych kampanii promocyjnych. Dzięki naszym działaniom zwiększysz zarówno wyniki organiczne, jak i sponsorowane w wyszukiwarce Google!