ZMOT w marketingu internetowym

Świat marketingu internetowego wypełniony jest ogromną liczbą haseł i definicji. Widzimy je na blogach, słyszymy w codziennych rozmowach i czytamy o nich w artykułach. Jednak jedno z nich szczególnie wyróżnia się na tle innych i warto poświęcić mu odrębny artykuł. Mowa o ZMOT, czyli zerowym momencie prawdy.

Na czym polega ZMOT?

Jeszcze kilka lat temu marketerzy tradycyjnie koncentrowali się na trzech etapach procesu zakupowego, jednak wraz z rosnącą popularnością internetu, czwarty etap okazał się znaczącym czynnikiem wpływającym na proces zakupu. W pierwszym kroku, znanym szerzej jako bodziec, potencjalni klienci są zachęcani do poszukiwania produktu, zwykle za pomocą reklam. Następnie udają się na półkę – stacjonarnie lub w sklepie online – aby kupić produkt, który odebrany został przez nich jako najatrakcyjniejszy wśród całej reszty. Ten drugi krok nazywany jest pierwszą chwilą prawdy. Wreszcie w trzecim etapie konsument doświadcza produktu, przechodząc do etapu nazywanego drugą chwilą prawdy.

Podobnie jak w przypadku wielu innych kwestii w erze cyfrowej, internet zmienił model, w jaki konsumenci dokonują wyboru konkretnego produktu. W ostatnich latach do trzyetapowego procesu dołączył jeszcze jeden – ZMOT – Zero Moment of Truth – czyli zerowy moment prawdy.

ZMOT, czyli nowy krok w procesie zakupowym

Dzięki łatwemu dostępowi do niezliczonej liczby produktów większość konsumentów przed zakupem przeprowadza wstępny research. Badania sfinansowane przez Google pokazują, że większość konsumentów poszukuje informacji w internecie, aby podjąć świadomą decyzję, przystępując do procesu zakupowego. Oprócz zainteresowania konkretnymi modelami produktu konsumenci poszukują odpowiedzi na następujące pytania: Jakie funkcje wyróżniają produkt na tle innych? Co inni mówią na jego temat? Gdzie najtaniej kupić produkt? To właśnie ten proces badawczy nazywany jest zerowym momentem prawdy.

Co ZMOT może oznaczać dla Ciebie?

Zerowy moment prawdy jest czynnikiem, który ma ogromny wpływ na sukces produktu czy usługi oferowanej przez firmę. Obecnie produkty muszą odpowiadać nie tylko standardom branżowym, ale również powinny wywoływać pozytywne opinie wśród klientów. W erze internetu doświadczenia klientów są zazwyczaj spójne i wspólne, ponieważ konsumenci ufają sobie wzajemnie, mogą z łatwością dzielić się opinią oraz doświadczeniami online. Co więc możesz zrobić, aby Twój produkt przetrwał ZMOT?
– udostępniaj informacje o produkcie, aby kupujący mogli go zauważyć i porównać z innymi;
– proś o recenzje – dobre i złe wpływają pozytywnie, ponieważ pomagają ulepszać produkt;
– umieszczaj swój produkt w porównywarkach cen;
– przygotuj się na rygorystyczne porównania z innymi produktami.