Wielokanałowe dotarcie do klienta, czyli „omnichannel commerce”. Czym jest i dlaczego warto się nim zainteresować?
[vc_row][vc_column][vc_column_text]Wielu przedsiębiorców stara się dotrzeć do odbiorców swoich produktów organizując jak najwięcej kanałów dystrybucji. To jednak tylko połowa sukcesu. Do pozyskania prawdziwej sympatii i lojalności konsumenta prowadzi spójność przekazu i integracja wszystkich metod sprzedaży i komunikacji.
“Omnichannel commerce” tworzy spójną markę
To nieprawda, że zakupy przez internet i stacjonarnie robią zupełnie inne grupy osób. Zrozumienie tego faktu to podstawa skutecznego stosowania modelu “omnichannel commerce”. Zapewne robisz wszystko, aby transakcji z Twoją firmą dokonywało się równie wygodnie w sklepie, jak i przez stronę internetową. Wciąż zdarza się jednak, że cena w obu miejscach jest różna, a kupujących “online” i “na żywo” obowiązują inne zasady składania reklamacji. Różne warunki usługi mogą nawet dotyczyć tej samej osoby, która w dwóch przypadkach wybrała alternatywne sposoby kontaktu. A przecież każdy klient w każdym czasie powinien mieć takie samo doświadczenie styczności z Twoją organizacją, aby móc wydać o niej podobną opinię. Ta sama cena, te same funkcjonalności i środki komunikacji dla każdego – tak tworzy się spójną markę.
Wielokanałowość to za mało
“Omnichannel commerce” to coś więcej niż wielokanałowa sprzedaż. Istotą tego modelu jest całkowita integracja narzędzi i procesów zakupowych, a także sposobów komunikacji z klientami. Wszystko to w celu ujednolicenia “consumer experience” dla korzystających z któregokolwiek z nich. To wymaga jednak ciągłego kontaktu z konsumentem. Wydawać się może, że będzie on dla przedsiębiorcy bardzo czasochłonny. Czas może jednak zaoszczędzić odpowiedni dobór metod i partnerów. Najważniejszymi instrumentami zintegrowanej i wielokanałowej sprzedaży są: odpowiednie pozycjonowanie atrakcyjnej strony internetowej w wyszukiwarkach, kontakt z odbiorcami poprzez media społecznościowe i technologie ułatwiające zamówienia przy użyciu urządzeń mobilnych. Do najbardziej skutecznych taktyk należą zaś: umiejętnie prowadzony program lojalnościowy promujący w równym stopniu każdy ze sposobów dystrybucji i spersonalizowana korespondencja z klientem.
Zastosowania “omnichannel commerce” mogą być niezwykle szerokie. Ze strategii wielokanałowej korzystają już nie tylko wielkie sklepy czy dostarczyciele usług finansowych. To szansa także dla małych i średnich przedsiębiorstw. Przy odpowiednim wsparciu model wielokanałowego dotarcia do klienta można wdrożyć w dość krótkim czasie. Zatarcie granic między sferą “online” i “offline” zwiększa sprzedaż i jest wygodne dla kupujących w każdej branży i przy każdej skali biznesu.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]