Categories
Biznes, Brak kategorii, Konfiguratory 3D, Wizualizacje 3D

Pojęcie konfiguratora produktu może wydawać się dosyć enigmatyczne, dopóki nie pozna się dokładniej różnych rodzajów tego narzędzia. Przyjrzyjmy się zatem bliżej tematowi konfiguratorów od strony ich rozmaitych typów i tego, co je wyróżnia. 

Kto z niego korzysta?

Jest kilka kryteriów, które mają wpływ na to, z jakim konfiguratorem będziemy mieć do czynienia. Jednym z kluczowych jest oczywiście cel jego zastosowania. W zależności od potrzeb firm, które wdrażają to narzędzie do swoich usług, konfiguratory mogą wyglądać inaczej. Z jednych będą przede wszystkim korzystać pracownicy firmy, z innych klienci.

Konfigurator dla handlowca – 2D

Narzędzia, które przede wszystkim mają za zadanie usprawnić pracę poszczególnych członków zespołu, będą wyglądały bardziej surowo. Często są to konfiguratory, które szybko określają cenę przedmiotu zamówienia, ale też ustalają dostępność poszczególnych jego elementów. Taka wycena przydaje się także do wysłania ustalonego zamówienia do działu produkcji. Konfigurator, z którego korzysta sprzedawca, pozwala mu również dobrać elementy w taki sposób, by spełniały wymogi np. od strony montażu. Dzięki takiemu rozwiązaniu handlowiec nie musi znać się na wszystkim, co wiąże się z kwestiami technicznymi.

Czy klient też korzysta z konfiguratorów 2D?

Konfiguratory 2D to najprostszy rodzaj konfiguratorów dostępnych na rynku. Zwykle są to formularze, przy pomocy których możemy na przykład filtrować produkty w sklepach internetowych czy obliczymy cenę końcową wybieranego produktu. W prostych konfiguratorach raczej nie pojawiają się elementy graficzne, a jeśli już z takimi się stykamy, zwykle są to statyczne obrazki lub zdjęcia. Trzeba jednak zauważyć, że konfigurator zaprojektowany z myślą o kliencie zewnętrznym firmy, może posiadać bardziej atrakcyjny interfejs.

Jeżeli odbiorcą usług naszej firmy jest klient specjalistyczny, również jemu może być udostępniony taki konfigurator, służący do kompletowania zamówień. W takim przypadku ważne jest, by klient ten operował terminologią, która użyta jest w konfiguratorze.

Konfiguratory 3D – wyższy poziom zaawansowania

Drugie ważne kryterium w podziale konfiguratorów produktu to ich stopień zaawansowania. Proste konfiguratory wykorzystują dwa wymiary prezentacji produktu, natomiast te bardziej innowacyjne bazują już na efekcie 3D.

W tym miejscu warto wspomnieć o kilku podgrupach konfiguratorów, których efekty zobaczymy jako trójwymiarowe, a które różnią się między sobą pod względem stopnia skomplikowania. 

Konfigurator z formularza

Elementem, który odróżnia ten rodzaj od prostego konfiguratora wyliczającego wyłącznie cenę produktu jest to, że w tym przypadku pojawia się również wizualizacja produktu w różnych jego wariantach

Wizualizacja dynamiczna

Co jest istotne w konfiguratorach 3D, pojawiająca się wizualizacja produktu jest dynamiczna. Zmiana pojawia się natychmiast po wybraniu konkretnego wariantu w produkcie.

Aranżacja

Jeszcze bardziej zaawansowane konfiguratory wprowadzają nasz indywidualny produkt jako część większej całości przestrzennej. Dzięki temu można dużo dokładniej sprawdzić, jak prezentuje się wybierany element na przykład w obrębie pomieszczenia. W ten sposób można precyzyjnie zaprojektować wnętrza, zaaranżować place zabaw albo spersonalizować mniejsze budynki, np. altany ogrodowe i garaże.

Na stopień skomplikowania konfiguratora wpływa również połączenie go z systemami zewnętrznymi – czyli coś, czego zwykle na pierwszy rzut oka nie widać. Im więcej działów jest włączonych do systemu konfiguratora, tym bardziej jest on złożony.

Po co mi konfigurator produktu?

Głównym celem dołączenia tego nowoczesnego rozwiązania do zasobów narzędziowych swojej firmy jest usprawnienie jej działania. Z jednej strony możemy ułatwić klientowi proces podejmowania decyzji co do tego, które funkcjonalności produktu są dla niego kluczowe i jak ma wyglądać finalny efekt konfiguracji. Z drugiej natomiast dajemy sprzedawcy narzędzie, które nie tylko ułatwia mu proces wyceny zamówienia, ale też przygotowuje przepływy informacji o zamówieniu między poszczególnymi działami: od handlowych, przez produkcyjne po wysyłkowe i księgowe.

Rezultatem stosowania konfiguratora produktu może być zwiększenie liczby zamówień, a co za tym idzie powiększenie obrotów firmy. 

Jak widać, konfiguratorów produktów może być wiele. Ile potrzeb i pomysłów klientów, tyle będziemy mieć różnych rodzajów tego narzędzia. Różnice między nimi mogą być zauważalne jedynie na poziomie zawartości (dla produktów z różnych dziedzin i marek będziemy konfigurować rozmaite elementy), ale mogą też dotyczyć poziomu zaawansowania wewnątrz konfiguratora. Przy projektowaniu konfiguratora dla swojej działalności trzeba pamiętać o jednym – im bardziej skomplikowany będzie to system, tym większym wyzwaniem może być dla naszego klienta. Warto w tym miejscu zoptymalizować narzędzie tak, by w jak największym stopniu spełniało nasze oczekiwania, a jednocześnie było ułatwieniem procesu zakupowego naszych odbiorców.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak konfigurator produktu wpłynie na transformację cyfrową Twojej firmy, zapraszamy do kontaktu! Zespół specjalistów Midero, po zapoznaniu się ze szczegółami Twojej działalności, zaproponuje Ci optymalne rozwiązanie, które z pewnością ułatwi pracę Twojego zespołu oraz przyciągnie uwagę większej liczby klientów.