Przekierowania w SEO – co warto o nich wiedzieć?

Witryny internetowe zmieniają strukturę – administratorzy usuwają podstrony lub w razie potrzeby przenoszą strony www z jednej domeny na drugą. Prawidłowe obchodzenie się z przekierowaniami jest kluczowe, aby uniknąć spadków w wynikach wyszukiwania, pomóc robotom zrozumieć dokonane zmiany oraz zapewnić użytkownikom komfort przeglądania witryny. Dzięki takim zabiegom osoba odwiedzająca stronę zamiast trafiać na tę nieistniejącą, automatycznie przekierowywana jest do innego miejsca

Przekierowania mają kod statusu zaczynający się od numeru trzy (3XX). Istnieje wiele różnych możliwych przekierowań, jednak w dzisiejszym artykule omówimy te, które mają największy wpływ na SEO.

Co to jest przekierowanie?

Przekierowanie to metoda nawiązywania połączenia między starym, potencjalnie nieistniejącym już adresem URL a jego aktywnym odpowiednikiem. Używając prostego wiersza kodu, webmaster może ustalić takie połączenie i przekierować każdego, kto próbuje uzyskać dostęp do starego adresu URL na nową stronę.

W najprostszej formie, klasyczne przekierowanie wygląda jak polecenie wydane przeglądarce lub serwerowi w celu przekierowania użytkownika na inną stronę.

Przekierowanie 301 – przekierowanie, które ma największy wpływ na SEO

Przekierowanie 301 to sposób na wysłanie odwiedzających stronę pod aktualny adres URL, gdy pierwotnie wpisany adres został usunięty. Przekierowanie powinno wskazywać na odpowiadającą kryteriom, lub podobną, aktywną stronę do tej, która nie jest już potrzebna. Zapewnia to wygodę dla użytkownika i oznacza, że każda wartość linku zwrotnego jest skierowana poprawnie i nie zostaje utracona wraz ze starą stroną.

Uzyskanie odpowiedzi 301 może oznaczać, że kierujesz się dobrą i przemyślaną strategią, utrzymując porządek w architekturze witryny – powstrzymując odwiedzających przed lądowaniem na nietrafnych, starych lub uszkodzonych stronach.

Kiedy należy używać przekierowań 301?

Przekierowania 301 należy używać, gdy strona nie jest już aktualna, przydatna lub została usunięta. Jest również bardzo cenne w przypadku przebudowy witryny, w której URL są porządkowane na nowszych, bardziej przejrzystych adresach. Bardzo ważne jest przekierowanie wszelkich starych adresów URL, które po przebudowie witryny nie pozostaną takie same.

Sytuacje, w których używa się przekierowania 301:

– przeniesienie się na nową domenę, np. w przypadku zmiany nazwy firmy,
– czyszczenie dynamicznych adresów URL i przekierowanie ich do krótszych wersji, przyjaznych dla wyszukiwarek,
– zapobieganie problemom wynikającym z duplikacją treści, np. w przypadku gdy firma posiada wiele artykułów blogowych na ten sam temat i postanowi zebrać je w jeden, nowy tekst.

Czym różni się przekierowanie 302 od przekierowania 301?

Przekierowanie 302 pomaga jedynie tymczasowo przekierować ruch do nowego adresu URL. Powinieneś go używać, gdy chcesz zablokować dostęp użytkownika do określonej strony przez ograniczony czas. Kod stanu „302” w nazwie wskazuje, że plik – dokument lub strona internetowa – tymczasowo został przeniesiony pod inny adres URL.

Mam stronę internetową – czy sam mogę wykonywać przekierowania?

Przekierowywań należy używać strategicznie, dzięki temu można zauważyć wzrost ruchu organicznego. Warto jednak upewnić się, że nie ma żadnych problemów z przekierowaniami 301 w witrynie, ponieważ mogą one utrudniać obecne i przyszłe działania SEO. Jeśli nie jesteś pewien, jak poprawnie wykonywać przekierowania,  przekaż to zadanie doświadczonemu zespołowi specjalistów. Znajdziesz ich w Midero. Mamy bogate portfolio firm, z którymi współpracujemy, świadcząc usługi marketingu internetowego, SEO, projektowania stron internetowych czy aplikacji. Współpracując z nami, możesz skorzystać z dofinansowania ze środków unijnych. Chcesz wiedzieć więcej na ich temat? Po szczegóły zapraszamy tutaj.