Systemy zarządzania treścią – z ang. content management systems – czyli CMS, odnoszą się do oprogramowania online lub aplikacji internetowej, które pozwalają każdemu tworzyć i aktualizować strony internetowe. CMSy posiadają liczne wtyczki i motywy, z których użytkownicy mogą korzystać w celu rozszerzenia funkcjonalności, dzięki temu tworzenie i zarządzanie witryną staje się jeszcze prostsze.
Aby zmaksymalizować potencjał firmy, ważny jest niezawodny system zarządzania treścią. Na rynku istnieje ich bardzo wiele, dziś jednak skupimy się na tych najpopularniejszych i najchętniej wybieranych przez użytkowników.
WordPress i jego zastosowanie
WordPress od lat pozostaje najczęściej używanym systemem zarządzania treścią w sieci. Wiele z Twoich ulubionych stron internetowych opiera się na WordPressie, nie wspominając o niezliczonych blogach. Warto w tym miejscu również wspomnieć, że oferuje niezwykle szybką i prostą instalację. Wiele hostów internetowych oferuje automatyczną instalację za pomocą tylko jednego kliknięcia.
Ogromna społeczność programistów współpracuje przy tworzeniu wtyczek, ulepszeń i nowych motywów dla WordPress’a, dlatego są one wciąż dopracowywane i unowocześniane. Warto również wspomnieć, że ich częste aktualizacje i łatki podnoszą poziom bezpieczeństwa, co sprawia, że dane przechowywane w panelu faktycznie są chronione.
Joomla
Jako drugi na podium również posiada niesłabnącą sympatię użytkowników i cieszy się sporą popularnością. Joomla posiada ponad 6,6% udział w rynku wśród najpopularniejszych CMSów. Służy przede wszystkim do tworzenia złożonych oraz dużych stron internetowych. Świetnie sprawdza się w przypadku witryn z możliwością rezerwacji lub katalogów biznesowych. Joomla rozwijana jest przy użyciu języka PHP.
Drupal
Drupal opracowany został przy pomocy języka PHP. Służy do łatwego aktualizowania, zarządzania oraz publikowania treści na stronach internetowych i portalach. Używany jest głównie na blogach biznesowych. Słynie z tego, że dzięki niemu mamy możliwość tworzenia i zarządzania wieloma rodzajami treści, m.in. podcasty, teksty, ankiety i wiele innych.
Magento
Magento zdecydowanie wyróżnia się na tle powyższych CMSów, ponieważ służy głównie do tworzenia portali i stron internetowych, zorientowanych na handel elektroniczny. Jest to platforma open source, a także darmowy system zarządzania treścią, który odegrał kluczową rolę w ewolucji rozwoju e-commerce na całym świecie.
Magento oferuje użytkownikom m.in. narzędzia do SEO, dzięki czemu jego posiadacze mogą kierować ruch z wyszukiwarek do swoich witryn. Cieszy się dobrą opinią ze względu na łatwość zarządzania i dużą intuicyjność.