Categories
Marketing

Uruchomienie kampanii PPC (pay-per-click) nie jest celem samym w sobie. Musisz poświęcić wystarczająco dużo czasu i zasobów, aby śledzić jej wydajność przez pewien okres. Podobnie jak w przypadku każdej innej inicjatywy marketingowej, powinieneś zmierzyć i przeanalizować jej skuteczność, aby zapewnić maksymalny zwrot z inwestycji. Oto kilka najlepszych praktyk, aby rozpocząć analizę kampanii PPC.

Analizuj kampanię PPC z perspektywy makro

Przy tworzeniu kampanii PPC ważne jest, aby myśleć w perspektywie długoterminowej. Patrząc w dal, dowiesz się, jak istotne staje się poświęcenie czasu na rozwój projektu jeszcze przed jego oceną. Tydzień nie wystarczy, aby zmierzyć sukces kampanii, więc nawet jeżeli zauważysz minimalne zmiany w tym krótkim okresie, nie uznasz ich za znaczące. Pamiętaj również, że nie możesz porównywać tygodniowej kampanii z taką, która trwa już od miesięcy.

Ze względu na charakter kampanii PPC nie można po prostu zrezygnować z projektu, ponieważ nie spełnił on docelowego ROI – pamiętaj, że jest jeszcze coś więcej niż zwrot z inwestycji. Możesz czerpać ogromne korzyści, nawet jeśli zyski finansowe kampanii wydają się stagnować. Przejrzyj więc wszystkie dostępne dane i oceń skuteczność przy użyciu różnych kluczowych wskaźników wydajności.

Droga bez celu nie ma sensu

Przed przeprowadzeniem kampanii PPC najpierw należy ustalić konkretne cele. Potrzebujesz ich, aby zrozumieć, w jaki sposób zmierzysz postępy. Obserwuj konkurencję, ale miej na uwadze również to, że twoje cele mogą się różnić od celów innych marek. Zadaj sobie pytania: Czy twoja kampania ma na celu utrzymanie przewagi konkurencyjnej dzięki optymalizacji pod kątem SEO? Czy twoim celem jest przenoszenie ruchu z bloga na stronę internetową? Czy chcesz postawić na sprzedaż? Dobrze ustalony cel to fundament, na którym budujesz swoją kampanię. Jest on głównym wyznacznikiem pomiaru kampanii PPC.

Ocena KPI

Kiedy dałeś swojej kampanii wystarczającą ilość czasu, pora przejrzeć KPI i wyciągnąć najważniejsze informacje. Wskaźników jest wiele, a ty powinieneś wybrać najbardziej odpowiedni dla swojego biznesu.

  • CTR – współczynnik klikalności – dobry CTR oznacza, że docelowi odbiorcy uznali reklamę za pomocną. Możesz obliczyć go, dzieląc liczbę osób, które kliknęły w reklamę przez liczbę osób, które ją widziały.
  • Wynik jakości – to świetny wskaźnik tego, czy łączna skuteczność słów kluczowych, strony docelowej i reklam jest dobra. Daje wgląd w to, jak trafne są słowa kluczowe, które wybrałeś.
  • CPC – koszt za kliknięcie – to wskaźnik ważny przy określaniu, ile powinieneś wydać na pozyskanie nowego klienta. Używaj danych z tego pomiaru, aby dostosować strategię i inwestować w to, co działa.
  • Współczynnik odrzuceń – może zobrazować pewne aspekty kampanii, które wymagają optymalizacji. Jest to liczba osób, które odwiedziły twoją stronę i odeszli bez reakcji na twoje call to action. Jeśli kampania ma wysoki współczynnik odrzuceń, oznacza to, że kierujesz ją do szerokiego grona odbiorców, którzy nie interesują się tym, co oferujesz.

Kampania PPC to proces, który wymaga uwagi

Ważne jest, aby ocenić swoją kampanię PPC, dzięki temu dowiesz się, która z jej części działa, a co wymaga poprawy. Upewnij się, że rozumiesz i poprawnie interpretujesz różne dane. Nie zniechęcaj się – jeśli znajdziesz coś do ulepszenia, traktuj to jako okazję do wzniesienia kampanii na wyższy poziom i rozszerzenia informacji o swojej marce. Informacje o tym, jak wspieramy naszych klientów kampanią PPC znajdziesz na stronie – Kampanie PPC.