Jakich informacji dostarcza mapa ciepła?
Chcesz dowiedzieć się, czy Twoja witryna jest dobrze dopasowana do potrzeb użytkowników? Zastanawiasz się, czy jest intuicyjna w obsłudze i nieprzeładowana treścią? Odpowiedzi na te i inne pytania dostarczą Ci mapy ciepła.
Mapy ciepła (ang. heat maps) są bardzo ciekawym narzędziem z obszaru analityki internetowej, dostarczającym informacje o zachowaniach użytkowników na stronie www. Stanowią one graficzną prezentację danych o sposobach poruszania się internautów po witrynie, gdzie zwykle kolorem czerwonym zaznaczane są obszary najczęściej klikane i budzące największe zainteresowanie, a żółty, zielonym lub niebieskim te, które nieszczególnie przykuwają wzrok użytkowników. Mapy ciepła integrują informacje zebrane za pomocą kilku różnych technik, takich jak: click tracking (analiza kliknięć myszą), scroll tracking (śledzenie przewijania strony przez odwiedzających witrynę) czy attention tracking (identyfikowanie obszarów serwisu szczególnie ogniskujących uwagę).
Co można wyczytać z mapy ciepła?
Mapy ciepła, które z pozoru są bardzo prostą metodą, dostarczają kluczowych informacji zwrotnych, których wdrożenie skutkuje zwykle wyraźną poprawą współczynnika konwersji i redukcją współczynnika odrzuceń (ang. bounce rate). Mapy ciepła pozwalają zoptymalizować rozmieszczenie przycisków i ikon na stronie. Gdy np. okaże się, że uwagę klientów bardziej niż ikona koszyka przykuwa logo Facebooka, warto wówczas pomyśleć o zmianie miejsc, zwiększeniu rozmiarów czy innej formie graficznego wyróżnienia najważniejszych, z punktu widzenia konwersji, przycisków.
Mapy ciepła są także doskonałym narzędziem identyfikacji obszarów problemowych. Wysokie wskaźniki kliknięć w obrębie nieklikalnych elementów powinny być dla nas sygnałem do wprowadzenia zmian w oprawie graficznej strony. Z map ciepła można też wyczytać informacje o optymalnej długości treści na stronie. Kiedy wyniki scroll trackingu pokazują, że użytkownicy opuszczają podstronę, nie docierając nawet do połowy artykułu, wówczas powinniśmy poważnie przemyśleć naszą strategię contentową i postawić na znacznie krótsze i wzbogacone o dodatkowe elementy treści (np. w formie memów, ikonografik czy krótkich filmików video). Dane z map ciepła mogą również posłużyć usprawnieniu nawigacji na stronie oraz przenoszeniu elementów w obrębie witryny.
Na zakończenie jeszcze uwaga natury praktycznej: samo podpięcie heat mapy to dopiero połowa sukcesu. Kluczowa jest umiejętność jej analizy i wyciągania wniosków, o czym niektórzy – zafascynowani nowinkami technicznymi – e-przedsiębiorcy zapominają.