Categories
CRM

Zarządzanie relacjami z klientem (ang. CRM, Customer Relationship Management) jest jednym z najważniejszych aspektów prowadzenia firmy. To proste w obsłudze narzędzie daje wiele możliwości, jako że można wykorzystać je do monitorowania zachowań klientów, identyfikacji nowych leadów, zarządzania relacjami z dotychczasowymi odbiorcami oraz poprawy wizerunku przedsiębiorstwa.

Dobra analiza to podstawa

Pierwszym krokiem do wdrożenia CRM jest dokładna analiza obecnego systemu. Należy zwrócić uwagę na następujące czynniki:

  • liczbę i rodzaj kanałów sprzedaży, które są wykorzystywane przez firmę (np. marketing bezpośredni, media społecznościowe);
  • możliwości, które są generowane przez każdy kanał, a także skuteczność ich stosowania, czyli poziom konwersji;
  • potrzeby przedsiębiorstwa, szczególnie w zakresie kontaktowania się z klientami.

Wybór odpowiednich technologii

Należy wybrać system, który będzie łatwy w obsłudze i możliwy do integracji z innymi systemami, takimi jak ERP czy HR. Trzeba zwrócić uwagę na to, czy dane rozwiązanie jest kompatybilne z dotychczas stosowanymi procesami biznesowymi. Poza tym CRM powinien być na tyle elastyczny, aby można było dostosować go do zmian zachodzących w firmie i na rynku.

Zorganizowanie zespołu

Proces zakończy się sukcesem tylko wtedy, gdy do jego przeprowadzenia zostaną powołane kompetentne osoby. Na samym początku powinno się znaleźć partnera wdrożeniowego z odpowiednim doświadczeniem, takiego jak Midero. Musi on być w stanie pomóc we wszystkich aspektach wdrożenia CRM, zaczynając od wsparcia w wyborze odpowiedniego systemu dla firmy, poprzez prowadzenie szkoleń dla pracowników, kończąc na zapewnieniu wsparcia technicznego. Do zespołu niezbędny jest również lider projektu, czyli osoba pośrednia pomiędzy zespołem i klientami. Dba ona o to, aby system odpowiadał oczekiwaniom obu stron. Członkowie zespołu odpowiedzialnego za wdrożenie systemu CRM powinni mieć:

  • odpowiednie umiejętności komunikacyjne;
  • zdolności analityczne, przydatne do tworzenia firmowych systemów;
  • wiedzę z zakresu wykorzystanej technologii.

Przeprowadzenie analizy

Samo wdrożenie CRM-u nie wystarczy – w stosownym czasie po uruchomieniu oprogramowania trzeba przeprowadzić jego ocenę. Dzięki temu można skutecznie polepszyć działanie systemu, a także szybciej wdrażać przyszłe projekty. Przykładowo, jeśli zespół ma problemy z obsługą klienta lub prowadzeniem kampanii marketingowych, być może należy zorganizować jeszcze jedno szkolenie w tym zakresie. Czasami okazuje się, że funkcjonalności wprowadzone w pierwszej wersji okazują się nieprzydatne, innym razem konieczne jest zaprojektowanie dodatkowych opcji.

Dlaczego warto korzystać z systemu do zarządzania relacjami z klientem?

Istnieje wiele powodów, dla których warto wdrożyć w firmie platformę do zarządzania relacjami z kupującymi. Główne korzyści to:

  • posiadanie jednej, zunifikowanej bazy danych, w której znajdą się wszystkie informacje na temat klientów, co znacząco ułatwia podejmowanie strategicznych decyzji;
  • lepsza organizacja, polegająca przede wszystkim na możliwości śledzenia wszystkich czynności klienta w jednym miejscu, czyli na przykład na stronie internetowej;
  • efektywniejsza komunikacja, która jest wynikiem połączenia wszystkich dotychczas wykorzystywanych kanałów komunikacyjnych w jednym miejscu;
  • możliwość tworzenia raportów, a także prognoz biznesowych, co pozwala na szybkie odkrywanie trendów rynkowych, nisz oraz zagrożeń.

Wszystkie cechy dobrego systemu CRM znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości. Znaczna większość średnich, a także niemal wszystkie duże firmy korzystają z systemu zarządzania relacjami z klientem. W niektórych przypadkach wzrost przychodów po wdrożeniu tego typu systemu sięga nawet kilkudziesięciu procent.

Dobry CRM, czyli jaki?

Żeby ocenić jakość i skuteczność systemu do zarządzania relacjami z klientem, należy zadać sobie następujące pytania:

  • czy przyśpiesza on pracę zespołu?
  • czy ułatwia komunikację z klientem?
  • czy nasi odbiorcy są bardziej usatysfakcjonowani od momentu jego wprowadzenia?
  • czy umożliwia dostęp do niezbędnych informacji w dowolnej chwili i z dowolnego miejsca na świecie?
  • czy system jest łatwo modyfikowalny?

Jednak nawet rozwiązanie spełniające wszystkie powyższe wymogi nie musi być wcale tym ostatecznym – warto regularnie sprawdzać informacje na temat nowych możliwości w dziedzinie systemów zarządzania relacjami z klientami.

Dlaczego warto skorzystać z naszej oferty?

Specjalizujemy się we wspieraniu innych przedsiębiorstw w transformacji cyfrowej. Dzięki nam wprowadzane zmiany przynoszą oczekiwane efekty, najczęściej w postaci zysków lub poprawy wizerunku przedsiębiorstwa. Systemy CRM pozwalają również przedsiębiorstwom nadążać za dynamicznie zmieniającym się rynkiem. Do każdego klienta podchodzimy w sposób w pełni indywidualny, proponując mu rozwiązania dostosowane do jego oczekiwań. Zapraszamy do skontaktowania się z naszymi pracownikami.