Categories
Marketing

Google Tag Manager to bezpłatne narzędzie do zarządzania tagami, które umożliwia lepszą kontrolę nad tym, jakie informacje są gromadzone na stronach internetowych. Użytkownicy mogą łatwo dodawać, usuwać i modyfikować tagi w ramach tej aplikacji, co pozwala im lepiej dostosowywać się do zmieniających się potrzeb. Ponadto mogą przeglądać i debugować tagi.

Co daje Google Tag Manager?

Google Tag Manager umożliwia wdrożenie, edytowanie i zarządzanie tagami bez ingerencji w kod źródłowy strony internetowej. Jest to szczególnie przydatne dla stron internetowych, które mają duże lub częste aktualizacje, ponieważ unika się konieczności modyfikowania kodu źródłowego każdorazowo, gdy chce się dodać lub zmodyfikować tag. Zamiast tego można to zrobić przez interfejs Google Tag Manager. Tagi mogą być wykorzystane do analizy aktywności użytkowników oraz do optymalizacji strony internetowej.

Jak umieścić Google Tag Manager?

Aby używać Google Tag Manager, trzeba mieć konto w usłudze Google. Instalacja GTM jest prosta i szybka. Wystarczy przejść na stronę https://tagmanager.google.com, wpisać swój e-mail lub telefon i hasło. Następnie należy się zalogować do aplikacji i utworzyć nowe konto, następnie kontener, aby mieć dostęp do panelu sterowania tagami. Po zalogowaniu się do narzędzia można utworzyć nowy tag, który będzie monitorował, jakie czynności wykonują użytkownicy strony internetowej.

Rodzaje uprawnień w Google Tag Managerze

Przydzielanie uprawnień w Google Tag Managerze jest łatwe i można to zrobić w kilka minut. Istnieją trzy główne rodzaje uprawnień, które można przydzielić użytkownikom: administrator, edytor i użytkownik.

  • Administrator: ma pełny dostęp do wszystkich funkcji i ustawień w GTM. Obejmuje to możliwość tworzenia, edytowania i usuwania znaczników, wyzwalaczy i zmiennych, podgląd i usuwanie błędów w znacznikach oraz publikowanie zmian w witrynach na żywo.
  • Edytor: może tworzyć i edytować tagi oraz zmienne, ale nie ma dostępu do opcji publikowania. Ponadto może przeglądać i debugować tagi oraz ustawiać limit czasu wersjonowania zmian.
  • Użytkownik: może przeglądać informacje o tagach i zmiennych, ale nie ma możliwości ich edytowania ani publikowania.

Struktura menu w Google Tag Manager

Po lewej stronie znajduje się panel nawigacyjny, a po prawej – główne okno aplikacji. W panelu nawigacyjnym można znaleźć sekcje takie jak:

  • Kontenery,
  • Tagi,
  • Zmienne,
  • Reguły.

Czym są kontenery?

Kontenery to kody, które implementuje się na stronie. Przechowują one tagi, reguły i zmienne. Kontener instaluje się na określonej stronie lub aplikacji. Każdy kontener ma unikalny adres URL, który można podłączyć do strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Dzięki kontenerowi można połączyć stronę z panelem GTM.

Czym są reguły, zmienne i tagi?

Reguły, zmienne i tagi są elementami konfiguracji Google Tag Manager. Reguły są używane do określania, kiedy tag ma zostać uruchomiony, zmienna jest wykorzystywana do przechowywania wartości, które mogą być użyte przez tagi, a tag to skrypt, który jest wykonywany na stronie.

Reguły

Pozwalają na uruchomienie tagów tylko w określonych warunkach. Można np. utworzyć regułę, aby tag był uruchamiany tylko na stronie głównej lub jeśli użytkownik porusza się po stronie za pomocą myszy. Są one bardzo elastyczne i mogą być używane do celów takich jak:

  • Wykonywanie tagów tylko na określonych podstronach,
  • Wykonywanie tagów tylko dla określonych przeglądarek,
  • Wykonywanie tagów tylko dla określonego urządzenia,
  • Wykonywanie tagów po upłynięciu określonego czasu,
  • Wykonywanie tagów po kliknięciu w określoną część strony,
  • Reagowanie na zdarzenia, takie jak kliknięcie lub wypełnienie formularza,
  • Wykonywanie tagów według schematu czasu,
  • Powtarzanie tagów,
  • Wykonywanie tagów wewnątrz strony.

Zmienne

Dzięki zmiennym można monitorować parametry, takie jak adres IP użytkownika, rodzaj przeglądarki, a także frazy wyszukiwania. Zmienna pozwala także na przechowywanie informacji o produktach i usługach oferowanych przez stronę internetową. Narzędzie to jest bardzo przydatne w marketingu internetowym, ponieważ pozwala na lepsze targetowanie reklam. Dzięki temu możliwe jest docieranie do klientów z odpowiednimi ofertami. Zmienna umożliwia także śledzenie efektywności kampanii reklamowych.

Tagi

Tagi w Google Tag Manager to narzędzie do śledzenia aktywności użytkowników na stronach internetowych. Tag to kod, który wysyła dane, na przykład do systemu takiego jak Google Analytics. Pozwala ono lepiej targetować reklamy oraz śledzić efektywność kampanii marketingowych.

Jak poruszać się po panelu GTM?

Przede wszystkim upewnij się, że masz dostęp do panelu GTM. Możesz to zrobić na dwa sposoby: albo poprzez stronę internetową GTM albo poprzez swoje konto Google Analytics. Jeśli masz dostęp do strony internetowej GTM, kliknij przycisk “Zaloguj się”, a następnie postępuj zgodnie z instrukcjami.

Jeśli masz dostęp do swojego konta Google Analytics, kliknij ikonę “Ustawienia” w prawym górnym rogu i wybierz pozycję “Pokaż więcej”. Z panelu bocznego wybierz opcję “Administracja”. W sekcji “Właściwości” znajduje się lista Twoich właściwości GA. Kliknij na link pod nazwą właściwości, aby otworzyć panel GTM. Jeśli jesteś nowym użytkownikiem GTM, zobaczysz komunikat powitalny. Kliknij przycisk “Utwórz nowy tag”. Na stronie głównej GTM znajduje się kilka sekcji: “Wtyczki”, “Zakładki”, “Powiadomienia” i “Statystyki”. W dolnej części strony głównej można także znaleźć przyciski do tworzenia nowych tagów, kontenerów i reguł.

W lewej części ekranu znajduje się panel boczny. Panel boczny jest podzielony na sekcje: “Wtyczki”, “Zakładki” i “Powiadomienia”. W każdej sekcji można znaleźć dodatkowe opcje.

Zalety Google Tag Managera

  1. Łatwe i szybkie dodawanie, edytowanie lub usuwanie tagów bez konieczności modyfikowania kodu strony.
  2. Możliwość testowania nowych tagów w ramach istniejącej struktury bez konieczności wprowadzania zmian na produkcyjnej witrynie.
  3. Dostęp do przejrzystych raportów o działaniu tagów, dzięki czemu można łatwo monitorować ich skuteczność.
  4. Wsparcie dla popularnych narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics, Google Ads czy Facebook Pixel oraz wielu innych.
  5. Bezpłatny dostęp.

Wady Google Tag Managera

1. Wymaga on od użytkowników dobrej znajomości HTML i JavaScript, aby móc skonfigurować tagi w sposób właściwy.
2. Może być trudny w obsłudze dla osób, które nie są zaznajomione z technologiami internetowymi.
3. Niektórzy uważają, że Google Tag Manager jest zbyt rozbudowany i ma zbyt wiele opcji, których można użyć, co może być przytłaczające dla początkujących.