Categories
Marketing

Bycie widocznym w wielu miejscach i różnych lokalizacjach oznacza większą rozpoznawalność, świadomość marki oraz lepszą sprzedaż produktów czy usług. W internecie jest to równoznaczne z rozszerzeniem zasięgu działań marketingowych o większą liczbę kanałów – SEO, e-mail marketing, social media, Google Ads, kampania PPC i wiele, wiele więcej. Marketing wielokanałowy odnosi się więc do praktyki angażowania klientów i potencjalnych klientów poprzez kombinację bezpośrednich i niebezpośrednich kanałów komunikacji.

Na czym polega marketing wielokanałowy?

Marketing wielokanałowy odnosi się do praktyki, w ramach której firmy kontaktują się z klientami za pośrednictwem kilku lub kilkunastu kanałów online i offline, w celu sprzedaży towarów i usług. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji kanały bezpośrednie, takie jak sklepy stacjonarne, katalogi drukowane czy poczta bezpośrednia oraz pośrednia, w których przesyłają treści za pośrednictwem stron internetowych czy mediów społecznościowych. Inne sposoby dotarcia do klientów obejmują również urządzenia mobilne, wiadomości przesyłane drogą elektroniczną, optymalizację pod kątem wyszukiwarek lub GPS w celu monitorowania obecności klientów w pobliżu firmy.

Wcześniejsze sposoby wykorzystywane w marketingu, takie jak materiały drukowane, telemarketing czy nadawanie reklam w radiu i telewizji, nie są już jedynym przedmiotem zainteresowania działów marketingu. Metody te są nadal obecne, ale stanowią część większej strategii, która obejmuje nowe media i ewoluuje wraz ze zmieniającymi się gustami klientów oraz preferencjami w zakresie komunikacji.

Znaczenie i wyzwania marketingu wielokanałowego

Marketing wielokanałowy jest ważny z bardzo prostego powodu – powinieneś być tam, gdzie są Twoi klienci. Obecnie istnieje wiele sposobów docierania do klientów, zarówno pod względem liczby, jak i różnorodności kanałów. Ponieważ ich liczba wciąż rośnie, potrzeba marketingu wielokanałowego staje się nie tylko dobrą strategią, ale nawet koniecznością. Na jakie więc wyzwania powinieneś się przygotować?

  • Targetowanie wiadomości – dzięki mnogości kanałów i szerokiego wachlarza możliwości, przed którym stają klienci, nie wystarczy jedynie dostarczać wiadomości odpowiednim odbiorcom. Klienci powinni nie tylko odbierać przekaz, ale również być uważni i chętni do podjęcia działania.
  • Kampanie skrojone na miarę każdego kanału komunikacji – nie możemy oczekiwać od klientów zmiany preferencji kanału lub urządzenia. W rezultacie marketerzy muszą stale rozwijać, koordynować i dostosowywać kampanie do każdego kanału komunikacji, nie zapominając również o tym, by budować zaufanie odbiorców.
  • Synchronizacja kampanii – klienci mają kontrolę nad całym procesem zakupu. Dlatego marketerzy muszą nieustannie opracowywać, testować i udoskonalać komunikację w każdym punkcie styku firmy z konsumentem.