Categories
Marketing

Dodanie reklamy nie oznacza końca działań promocyjnych. Bieżąca analiza kampanii, kontrola statystyk i uaktualnianie informacji to jedne z wielu czynności, na które składa się skuteczny proces rozwoju marki w Internecie. Współczynnik klikalności — Click Through Rate — jest wskaźnikiem, który pomaga określić, czy podjęte działania marketingowe przynoszą pozytywne skutki. 

Co to jest CTR?

Współczynnik klikalności określa się jako główny sposób mierzenia zaangażowania odbiorców działań reklamowych. Używany jest w kontekście płatnych reklam, organicznych wyników wyszukiwania, ale także e-mail marketingu czy różnego rodzaju powiadomień. Eksperci ds. marketingu uważają, że CTR należy zawsze mierzyć i śledzić, ponieważ jest to kluczowy wskaźnik używany przez większość reklamodawców do oceny swoich wyników.

Warto zaznaczyć, że liczone są wszystkie kliknięcia. Jeśli jeden użytkownik kliknął reklamę trzynaście razy, wtedy wszystkie wejścia są traktowane jako osobne. Nie należy zapominać, że współczynnik CTR odnosi się do wykonanych czynności dla określonej frazy kluczowej, a nie dla wszystkich łącznie.

O CTR można również mówić w przypadku pozycjonowania stron. Określa on wtedy liczbę wejść w stosunku do liczby wyświetleń w wynikach wyszukiwania. Jest to także wartość procentowa brana pod uwagę przez Google przy przydzielaniu pozycji w SERPach. Zatem im większy CTR, tym wyżej znajdzie się strona.  Chociaż to tylko jeden z czynników. 

Jak obliczyć CTR?

Click Through Rate, czyli w skrócie CTR, to współczynnik, który jest używany w marketingu internetowym. Określa stosunek liczby kliknięć w reklamę w odniesieniu do ogólnej liczby jej wyświetleń. Oznacza to, że jeśli 200 użytkowników Internetu zobaczy reklamę, a 50 z nich wykona kliknięcie, to wysokość współczynnika CTR wynosić będzie 25%. 

CTR to zatem liczba kliknięć reklamy podzielona przez liczbę jej wyświetleń: kliknięcia ÷ wyświetlenia = CTR.

CTR a Open Rate

Click Through Rate oraz Open Rate to jedne z najważniejszych wskaźników skuteczności w marketingu, szczególnie w przypadku email marketingu. 

  • OR — wskazuje stosunek liczby otwartych wiadomości do liczby wysłanych maili (otwarte/ wysłane);
  • CTR — procentowy wskaźnik, który przedstawia stosunek liczby unikalnych kliknięć do liczby wysłanych maili (unikalne kliknięcia/ wysłane).

Istnieje więc zasadnicza różnica pomiędzy powyższymi miernikami skuteczności. Wskaźnika otwarć nie należy jednak traktować jako stałej, ponieważ rzeczywista liczba otwarć bardzo często różni się od faktycznej, popartej statystykami.

Jakie zalety ma wskaźnik CTR?

Współczynnik kliknięć pozwala reklamodawcom na bieżąco kontrolować atrakcyjność i skuteczność reklam oraz dopasowanych słów kluczowych. Każda reklama oraz słowo kluczowe mają swój osobny CTR, dzięki czemu bez problemu można określić, które z nich są najskuteczniejsze. 

CTR jest w pełni obiektywny, w przeciwieństwie na przykład do wskaźnika otwarć (Open Rate), którego działanie nie zapewnia w pełni realnych wyników. Niepobranie obrazka w kampanii email marketingowej może przykładowo skutkować tym, że system może nie zaliczyć wiadomości do otwartych przez użytkownika. 

Faktyczna skuteczność reklam może być więc mierzona dzięki współczynnikowi kliknięć. Jednak sam CTR nie zapewni wystarczającej ilości informacji w odniesieniu do prowadzonych działań. Warto dokonywać porównania z innymi wskaźnikami, aby mieć pełen obraz sytuacji naszej kampanii.

Wysoki współczynnik CTR, czyli jaki?

Książkowy, “dobry Click Through Rate” nie istnieje. Jego wysokość zależy od wielu czynników. Wyszukiwania, które zawierają w sobie nazwę marki, powinny posiadać współczynnik klikalności jak najbardziej zbliżony do granicy 100%. Średni wynik dla reklam Google Ads wynosi od 0,2% do 2%.  W przypadku słów kluczowych typu long tail oraz tych bardziej precyzyjnych wynik może wynosić nawet 15-20%.

Wysoki współczynnik klikalności jest korzystny dla reklamodawców, świadczy o poprawnym dopasowaniu treści tekstowej reklamy względem oczekiwań użytkowników. Równie ważny jest jednak współczynnik konwersji czy współczynnik odrzuceń, zawsze należy pamiętać o ich zestawieniu.

Wysokość wyniku będzie się różnić w zależności od wybranego kanału, w którym się reklamujemy. Przykładowo w email marketingu, nawet kilka procent będzie zadowalającym i optymalnym wynikiem. Natomiast wysoka klikalnośćpozwala nie tylko poprawić pozycję strony, ale również zwiększyć ruch. 

Interpretacja wskaźnika klikalności

Współczynnik CTR jest podawany dla pojedynczego słowa kluczowego. Jego znajomość daje reklamodawcom możliwość oceny skuteczności prowadzonych działań reklamowych. Niski współczynnik klikalności świadczy o tym, że twórca popełnił błędy przede wszystkim w doborze słów kluczowych oraz treści reklam. Panele obsługujące płatne reklamy dają możliwość szybkiej korekty i przetestowania różnych rozwiązań, taktyk, sposobów dotarcia do klienta, dzięki czemu można sprawdzać skuteczność tworzonych na bieżąco reklam. 

Jak zwiększyć wskaźnik CTR?

Zwiększenie liczby procentowej wskaźnika kliknięć, daje możliwość wybicia się wśród konkurencji.  Wydawać się może, że jest to trudne, jednak istnieje kilka taktyk, które mogą przynieść zadowalające efekty. 

W wynikach organicznych

Wysoka pozycja w wynikach organicznych to coś, do czego dąży każda marka. Prowadzi to do zwiększenia prawdopodobieństwa kliknięcia w link przez potencjalnego klienta. Jak tego dokonać w prosty sposób?

  1. Wzbudzające zainteresowanie, chwytliwe tytuły — tytuł powinien być krótki i trafny, dobrze odzwierciedlający zawartość strony. Pamiętajmy, że nadmierne użycie fraz powoduje, że taki tytuł traci wiarygodność, przez co jest rzadko klikany.
  2. Optymalizacja META description — zawarcie najważniejszych słów kluczowych oraz dokładny opis tego, co znajduje się na stronie, nie jest jedynym elementem, na który warto zwrócić uwagę. Równie ważne są zwroty “call to action”, czyli zachęcenie użytkownika do działania, w tym wypadku do odwiedzenia strony.
  3. Przyjazne linki — przyjazne dla użytkownika linki to takie, których widoczna struktura jest krótka i łatwa do zapamiętania. Adres strony ma jednocześnie wyglądać atrakcyjnie oraz informować użytkowników o jej strukturze. Przedstawienie ścieżki za pomocą breadcrumbs to sposób, który pozwala na zaprezentowanie kategorii i wszystkich kroków pomiędzy stroną główną a docelową.

W płatnych reklamach

Współczynnik CTR jest jednym z wyznaczników podczas oceny reklamy. Wpływa on na ogólny wynik jakości, który im jest wyższy, tym lepsza jest pozycja reklamy w płatnych wynikach. Wysoki wynik jakości oraz dobry współczynnik klikalności mogą sprawić, że Twoja reklama będzie wyświetlać się na wyższych pozycjach niż konkurencja.

  1. Zdefiniuj konkretną grupę docelową — zwiększenie CTR należy rozpocząć od zorientowania się, czy kampanie reklamowe są kierowane do odpowiedniej grupy osób. Określenie person, charakteryzujących profil Twoich odbiorców, pomoże tworzyć spersonalizowane i trafne komunikaty, które osiągają lepsze wyniki.
  2. Call to action — zachęcenie do wykonania działania. CTA ma za zadanie w zwięzły i jasny sposób przekazywać komunikat oraz skłaniać do kliknięcia.
  3. Testy A/B i stała optymalizacja — ciągłe dążenie do optymalizacji działań będzie skutkować w czasie. Odkrywanie skutecznych metod i form jest działaniem długotrwałym, dzięki któremu dowiesz się, jaki format treści najbardziej odpowiada grupie docelowej. Wypróbowanie kilku różnych treści oraz grafik pozwoli na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów.

CTR a przewidywany CTR — poznaj różnicę

Przewidywany współczynnik CTR to wartość szacunkowa, określająca, jaką szansę na kliknięcie ma dane słowo kluczowe. Prawdopodobieństwo kliknięcia można wyliczyć w stosunku do reklamy po wpisaniu określonej frazy kluczowej. Kalkulacja jest dokonywana przez systemy na podstawie pozycji reklamy w przeszłości. Google Ads w ten sposób wylicza przewidywany współczynnik CTR, który można określić za pomocą stanów: powyżej średniej, poniżej średniej oraz średni. 

Zaufaj Midero!

Wiedząc, czym jest wskaźnik CTR oraz jakich działań wymaga jego poprawa i utrzymanie, warto zastanowić się nad nawiązaniem współpracy z agencją. Midero pomoże wdrożyć skuteczną strategię marketingową, dzięki której nie tylko CTR Twojej strony będzie wysoki. Dział Marketingu Internetowego zadba o interesujący content, ekspozycję dzięki reklamom, a także trafne określenie fraz. Zaufaj fachowcom w swojej dziedzinie!