Google Analytics 4 to najnowsza wersja narzędzia analitycznego Google, które oferuje wiele nowych funkcjonalności i ulepszeń w porównaniu do swoich poprzedników. Jednym z kluczowych aspektów Google Analytics 4 są odbiorcy, czyli grupy użytkowników, o których zbierane są dane analityczne. W tym artykule omówimy, jak działa ta funkcjonalność i jak możemy ją wykorzystać do poprawy efektywności naszych działań marketingowych.
Czym są odbiorcy w GA4?
Odbiorcy w Google Analytics 4 to grupy użytkowników, które dzielimy na podstawie określonych cech, takich jak wiek, płeć, zainteresowania, geolokalizacja czy urządzenie. W porównaniu do poprzedniej wersji Google Analytics, odbiorcy w GA4 są znacznie bardziej rozbudowani i pozwala nam na lepsze zrozumienie naszych użytkowników. Dzięki temu możemy dostosować nasze działania marketingowe do konkretnych grup odbiorców, co wpłynie na poprawę ich skuteczności.
W Google Analytics 4 możemy tworzyć różne rodzaje odbiorców. Możemy stworzyć grupy odbiorców:
- oparte na zachowaniach użytkowników: ilość wizyt, czas spędzony na stronie czy średnia liczba stron na wizytę;
- na podstawie działań użytkowników: dodanie produktu do koszyka, dokonanie zakupu czy rejestracja na stronie;
- oparte na charakterystykach demograficznych: wiek, płeć, wykształcenie czy dochód;
- skupiające się na kanałach pozyskania: reklamy, ruch organiczny, media społecznościowe.
Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć naszych użytkowników i ich preferencje, co pozwoli nam na bardziej efektywne targetowanie i dostosowanie naszych działań marketingowych.
Jak stworzyć grupę odbiorców w GA4?
Tworzenie grup odbiorców w Google Analytics 4 jest stosunkowo proste. Oto kroki, które należy wykonać:
- Zaloguj się do konta Google Analytics 4 i przejdź do „Administracji”, a następnie do zakładki “Odbiorcy” w menu po prawej stronie.
- Wybierz opcję “Nowi odbiorcy”. Na typ etapie do wyboru pojawią się dwie opcje:
- Grupa odbiorców niestandardowych – tworzenie grupy od podstaw.
- Sugerowani odbiorcy – tworzenie grupy na podstawie sugerowanych komponentów w GA4.
3. Wybierz opcję oraz przejdź do narzędzia służącego skonfigurowaniu swojej grupy:
W tym miejscu możesz wybrać kryteria, który muszą spełnić użytkownicy twojej strony, aby zaliczać się do danej grupy. Możesz wybrać z kilku kategorii, takich jak zachowanie użytkowników na stronie, ich cechy demograficzne, zainteresowania, dane geograficzne i wiele innych.Oprócz dodania odpowiedniego zdarzenia lub danych możesz nadać im parametry, lub filtry, na których Ci zależy.
Załóżmy, że chcesz mierzyć ilość osób, które odwiedziły stronę koszyka. Jeśli w twojej witrynie koszyk oznaczony jest w ścieżce daną nazwą możesz wykorzystać zdarzenie page_view z wykorzystaniem parametry page_location, jak na poniższym przykładzie.
Co warto wiedzieć?
- Przed skorzystaniem z możliwości stworzenia grupy odbiorców, musisz posiadać dane z minimum 30 dni.
- Po utworzeniu nowej grupy odbiorców dodanie użytkownika może zająć 1-2 dni.
- Odbiorcy nie działają wstecz. Grupa odbiorców zbiera dane od momentu jej utworzenia.
- Rozmiar grupy odbiorców może różnić się od rozmiaru listy remarketingowej, szczególnie gdy Twoje konto Google Ads nie jest połączone. W takim przypadku identyfikatory śledzenia nie mogą być wysyłane do listy remarketingowej Google Ads, co powoduje rozbieżności.
W GA4 istnieje limit 100 grup odbiorców, które możesz mieć na swoim koncie.
Gdzie możesz wykorzystać swoje grupy odbiorców?
Stworzone przez Ciebie grupy odbiorców możesz wykorzystać między innymi w raportach GA4 przeznaczonych do analizy.
- Raporty dotyczące samych grup odbiorców. Klikając w stworzoną przez siebie grupę, zostaniesz przekierowany na specjalnie stworzony dla niej raport, pokazujący szczegółowe informacje na temat tych odbiorców.
- Porównania wykorzystywane w filtrach raportów. Grupy odbiorców możesz wykorzystywać do porównywania zachowań oraz opartych na nich danych różnych rodzajów użytkowników twojej witryny. Filtry możesz dodać w każdym z raportów.
Innym miejscem, gdzie wykorzystanie grup odbiorców może okazać się przydatne, są kampanie reklamowe. Dzięki połączeniu konta GA4 z Google Ads możesz kierować reklamy na wskazany zbiór użytkowników.