Służące celom marketingowym Google Analytics już od 2005 roku, cieszy się ogromną popularnością wśród użytkowników poszukujących narzędzia, za pomocą którego możliwe jest monitorowanie ruchu na stronie internetowej. Google Analytics to bezpłatna usługa analityczna – służy głównie dogłębnemu sprawdzaniu szczegółowych informacji na temat użytkowników odwiedzających firmowe witryny.
Jak działa Google Analytics?
Aby uruchomić usługę Google Analytics należy umieścić kilka linii kodu monitorowania w kodzie witryny. Kod rejestruje różnorodne działania użytkowników podczas odwiedzania strony wraz z informacjami, m.in. takimi jak wiek, płeć czy zainteresowania. Następnie wysyła wszystkie dane do serwera.
Jakich informacji dostarcza nam Google Analytics?
1. Kto i kiedy odwiedza witrynę
Po zalogowaniu do Google Analytics uzyskasz dostęp do głównego pulpitu narzędzia. W nawigacji po lewej stronie pojawi się kilka kart, w tym zakładka “Odbiorcy”. Klikając w nią, uzyskasz dostęp do takich danych, jak liczba odwiedzających Twoją witrynę, czas spędzony na stronie, kraj, z którego użytkownik pochodzi oraz w jakie dni tygodnia i pory dnia Twoja strona cieszy się największą oglądalnością.
2. Ilość czasu spędzonego na przeglądaniu strony
Pamiętaj – im więcej czasu użytkownicy spędzają na przeglądaniu strony, tym lepiej! Jeśli okaże się, że użytkownicy bardzo szybko wyłączają Twoją witrynę, prawdopodobnie nie znajdują na niej tego, czego potrzebują. Przekonaj ich do siebie dzięki odpowiedniej szacie graficznej oraz funkcjonalnościach strony. Upewnij się, czy łatwo jest poruszać się po stronie. Czy wygląd jest estetyczny? Czy konsekwentnie aktualizujesz wszystkie umieszczone na niej treści? Witryna to wizytówka Twojej firmy, więc powinna być atrakcyjna i intuicyjna.
3. Skąd pochodzi ruch na naszej stronie
Google Analytics oferuje również niezwykle wartościową funkcję o nazwie “Źródła odwiedzin”. Analizuje ona sposób, w jaki użytkownicy trafili na Twoją witrynę.
Google Analytics grupuje źródła wizyt w pięciu kategoriach:
- ruchu z wyszukiwarek internetowych – są to użytkownicy, którzy znaleźli się na Twojej witrynie po bezpośrednim kliknięciu w dany rekord w wyszukiwarce;
- ruchu odsyłającego – śledzi strony, które doprowadziły użytkowników do Twojej witryny. Jeśli np. link do Twojej oferty znajduje się na forum dyskusyjnym – to właśnie ruch odsyłający;
- ruch z mediów społecznościowych – są to osoby, które odwiedziły np. fanpage na Facebooku, a następnie kliknęły w link odsyłający do firmowej strony
- ruchu bezpośredniego – to wszyscy użytkownicy wpisujący adres internetowy witryny bezpośrednio w pasku przeglądarki;
- kampanii marketingowych – w tej kategorii analizowany jest ruch wygenerowany za pośrednictwem kampanii reklamowych, w tym Google AdWords.
Konfigurowanie Google Analytics
Możesz założyć konto Google Analytics w jedno popołudnie. Jak to zrobić?
1) Odwiedź witrynę Google Analytics i utwórz konto.
2) Skonfiguruj swoje konto na witrynę, którą chcesz śledzić. Dodaj śledzenie Analytics do swojej witryny, aplikacji mobilnej lub bloga.
3) Skonfiguruj unikalny kod śledzenia, umieszczony w obszarze nagłówka kodu JavaScript. Kod ten wykonuje ciężką pracę, polegającą na gromadzeniu danych i dostarczaniu ich bezpośrednio na konto Google Analytics.
Możesz także skorzystać z usługi wdrożenia profesjonalnej analityki webowej.