Lubimy personalizować produkty. Jako klienci czujemy się wówczas wyjątkowo i mamy przeświadczenie, że dana rzecz w takim wydaniu należy wyłącznie do nas. Konfigurator produktu to z pewnością strzał w dziesiątkę, jeśli chcemy zaoferować swoim klientom takie wrażenia. Narzędzie to jednak ma jeszcze drugą stronę medalu – jest dużym wsparciem dla handlowca w procesie sprzedażowym. Na czym polega ten fenomen?
Szybciej w kilku aspektach
Sprzedawca, który odbiera telefon z prośbą o przedstawienie oferty, najpierw wypytuje klienta o różne dane potrzebne do stworzenia indywidualnej propozycji sprzedażowej. Przygotowujesz schody – zapytasz o wymiary otworu w suficie, do którego później dopasujesz produkt; projektujesz drzwi – zainteresuje Cię wielkość otworu w ścianie; tworzysz altany ogrodowe – poprosisz o podanie rozmiarów miejsca, w jakim ma znaleźć się Twój produkt. I tak można byłoby mnożyć przykłady, których wspólnym mianownikiem jest oparcie się na danych pochodzących od klienta. Minusem tego dialogu jest spora możliwość niedogadania się w kwestiach liczbowych, co potem skutkuje niedoszacowaniem wymiarów produktu. Nie wyobrażamy sobie raczej momentu, w którym instalowane drewniane schody nie pasują do przygotowanego wcześniej otworu w stropie. Dokładne ustalanie danych wejściowych zabiera sporo czasu. Konfigurator wstępny, zamieszczony na stronie internetowej, ułatwia klientowi przygotowanie się do rozmowy z handlowcem na dalszym etapie. Z kolei skrócenie czasu rozmowy z klientem to…
Więcej klientów
Skoro jesteśmy w stanie szybciej przygotować ofertę, to możemy obsłużyć większą liczbę klientów. Jeśli założymy, że standardowa rozmowa handlowca z klientem, podczas której trzeba ustalić kilka ważnych elementów np. wymiary produktu, zajmuje 20 minut, a rozmowa z klientem, posiadającym wcześniej wypełniony konfigurator wstępny, skróci się do 5 minut, łatwo oszacować, że w trakcie 20 minut można obsłużyć już nie jednego, a czterech klientów. Czy dla firmy to dużo? Jak najbardziej. Handlowiec, który nie traci czasu na wstępne ustalenia, może zatroszczyć się z kolei o istotne szczegóły produktu i sprawnie przygotować profesjonalną ofertę.
Klient indywidualny
Korzystanie z konfiguratora 3D produktu daje szansę na przygotowanie oferty dla klienta indywidualnego w ciągu kilku minut! Wprowadzamy dane, dobieramy materiał produktu, elementy dodatkowe i po chwili jesteśmy w stanie wygenerować gotowy plik PDF, który zawiera jak najbardziej profesjonalną ofertę handlową dla naszego konsumenta. Ofertę spersonalizowaną, zawierającą wszystkie najważniejsze informacje na temat produktu. A trzeba przyznać, że tworząc ofertę indywidualną, zwiększamy prawdopodobieństwo sfinalizowania transakcji.
Prostota
Konfigurator 3D to narzędzie łatwe w obsłudze, dzięki któremu możemy szybko stworzyć efektowną wizualizację produktu. Co jest istotne, nie potrzebujemy do tego specjalnych umiejętności technicznych.
Popatrz tu i teraz
Wizualizacja produktu, który powstaje podczas konfigurowania, jest prezentowana w czasie rzeczywistym. Od razu możemy podejrzeć, jak zmienia się nasz produkt, które elementy wyglądają dobrze, a które warto jeszcze zmodyfikować. Możemy zmieniać punkt widzenia, powiększać, obracać model naszego produktu i natychmiast dostrzegać wprowadzane poprawki. A do tego rzecz, którą konfigurujemy, ma wysoką jakość graficzną, dzięki czemu jesteśmy w stanie zauważyć w projekcie wszelkie interesujące nas szczegóły.
Wariantowość produktu
Co w takim razie w sytuacji, kiedy przychodzi moment, w którym potrzebujemy umieścić w konfiguratorze pewne zmiany? Wprowadzanie nowych wariantów do konfiguratora jest dużo prostsze niż tworzenie kolejnych opcji wyboru w tradycyjnej wizualizacji graficznej – płaskiej.
Wyobraźmy sobie sprzedaż butów: mamy określoną liczbę ich rodzajów, do tego dokładamy różne warianty kolorystyczne, wymiary obcasa, materiał, z którego są wykonane – ile zatem wychodzi grafik takich produktów – cała masa! Załóżmy, że chcemy wprowadzić nowy rodzaj produktu. W tradycyjnym rozwiązaniu generujemy wówczas bardzo dużo pracy dla różnych działów – od handlowca do obsługi strony internetowej. Jeśli natomiast posiadamy konfigurator 3D, nowe warianty produktu wprowadzimy ekspresowo.
Potrzebna wycena
Nasz klient zwykle, oprócz możliwości zrealizowania jego pomysłu, zapyta nas o cenę. Istnieją konfiguratory, których głównym celem jest przygotowanie właśnie analizy kosztów z racji skomplikowanych reguł ich obliczania. W takim konfiguratorze można sporządzić wycenę bez wiedzy specjalistycznej. Konfiguracja może także uwzględnić aktualne stany magazynowe. To pozwala przewidzieć, czy dane elementy są dostępne od ręki czy może trzeba je zamówić i klient nieco dłużej poczeka na swój produkt.
Konfiguratory produktów są niewątpliwie ciekawym rozwiązaniem dla firm, rozwijających się w duchu transformacji cyfrowej. To narzędzia usprawniające proces sprzedażowy, ale też ułatwiające pracę handlowców, która staje się bardziej efektywna. W Midero projektujemy konfiguratory dla firm z różnych obszarów tematycznych. Jeśli chcesz wyjść klientom naprzeciw i zagwarantować możliwość personalizacji swoich produktów, a pracę swoich handlowców usprawnić – daj nam znać. Razem dobierzemy najlepsze rozwiązanie!