Prowadzisz biznes w sieci? Zastanawiasz się, czy warto zainwestować w certyfikat SSL? Przygotowaliśmy zestawienie mocnych i słabych stron tego rozwiązania.
Zalety certyfikatów SSL
Połączenie HTTPS z wykorzystaniem certyfikatu SSL podnosi bezpieczeństwo danych użytkowników. W protokole HTTPS dane przesyłane podczas komunikacji użytkownika ze stroną (serwerem) są szyfrowane, co minimalizuje ryzyko ich przechwycenia przez osoby niepowołane. Certyfikaty SSL podnoszą wiarygodność witryny w oczach potencjalnych klientów, co z dużym prawdopodobieństwem może przełożyć się na większą aktywność na stronie i wyższe wskaźniki konwersji (np. w postaci dokonania zakupu czy uzupełnienia formularza kontaktowego).
Certyfikaty SSL są doceniane nie tylko przez użytkowników, ale również przez algorytm Google. Dowody? Blisko 50% stron internetowych z branży finansowej oraz niemal 40% podmiotów z sektora e-commerce, które plasują się w TOP 10 wyników Google w USA, korzysta z certyfikatów SSL. Google oficjalnie poinformował, że wykorzystywanie szyfrowanego połączenia staje się czynnikiem rankingowym w sierpniu 2014 r., dodając jednocześnie, że jego wpływ na widoczność w wyszukiwarce będzie niewielki.
Jednak analiza aktualnych trendów i kroków poczynionych przez najpopularniejsze przeglądarki dobitnie pokazuje, że wbrew zapewnieniom, znaczenie certyfikatów SSL będzie w kolejnych latach rosnąć. Od początku 2017 roku zarówno Chrome, jak i Firefox wyświetlają użytkownikom ostrzegawcze komunikaty, że strona, którą próbują odwiedzić (zbierająca hasła czy dane kart kredytowych) jest niezabezpieczona. Nietrudno sobie wyobrazić, że taka informacja może zniechęcić dużą część (zwłaszcza tych bardziej świadomych) użytkowników do kontynuowania operacji. Brak certyfikatu SSL skutkuje niższym poziomem konwersji i wyższym wskaźnikiem odrzuceń.
Certyfikaty SSL pozwalają generować większy ruch organiczny także za pośrednictwem innego mechanizmu, bazującego na poprawie współczynnika klikalności (CTR). Gdy w wynikach wyszukiwania dominować będą strony oznaczone zieloną kłódką (symbol szyfrowania danych), pozostałe będą znacznie mniej chętniej odwiedzane, a wysoka pozycja w Google straci na znaczeniu.
Wady certyfikatów SSL
Jak widać, zastosowanie szyfrowanego połączenia przynosi naprawdę sporo korzyści. Każdy medal ma jednak dwie strony. Przyjrzyjmy się więc teraz wadom certyfikatów SSL.
Po stronie minusów na pewno trzeba zapisać wydłużenie czasu ładowania witryny i zmniejszenie przepustowości łącza. Trzeba również pamiętać, że szyfrowane połączenia na bazie protokołu HTTPS stanowią skuteczną ochronę tylko przed pewną kategorią zagrożeń (np. wciąż pozostajemy narażeni na ataki hakerskie). Te słabe punkty pokazują tylko, że nie ma rozwiązań idealnych. Niemniej jednak bilans zysków i strat związanych z wykorzystaniem certyfikatów SSL jest zdecydowanie pozytywny, dlatego też należy się spodziewać, że ich znaczenie oraz popularność będą w kolejnych latach tylko rosnąć.