Na pozycjonowanie stron internetowych ma wpływ wiele czynników: jakość treści, użycie słów i fraz kluczowych, odpowiednia struktura tekstów. Ale to nie wszystko. Od 2021 roku Google oficjalnie potwierdził, że jednym z tzw. czynników rankingowych będzie zestaw wskaźników Core Web Vitals. Co to takiego?
Core Web Vitals a SEO
Istnieje wiele wskaźników, które pokazują nam, jak działa strona internetowa. I, co ciekawe, nie są to wskaźniki czysto techniczne, ale takie, które pomagają ustalić, z jakim komfortem użytkownik będzie wchodził w interakcję z tym, co mamy mu do przekazania na stronie www. Wśród różnych parametrów strony wybrane zostały te najbardziej kluczowe, które teraz określamy mianem Core Web Vitals (CWV). Zmieszczenie się w optymalnych przedziałach liczbowych tych wskaźników gwarantuje lepsze doświadczenie użytkownika w kontakcie z witryną, a w przełożeniu na algorytmy Google – wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Okazuje się zatem, że już nie tylko treść, rozmieszczenie słów kluczowych i linkowania wewnętrznego, czy inne tego typu czynniki mają wpływ na SEO. Liczy się również wygoda użytkowania.
Core Web Vitals – zrób test swojej stronie!
Istnieje wiele różnych miejsc w sieci, na których można przeprowadzić darmowe testy sprawnościowe dla swojej strony. Wśród popularnych można wymienić Pingdom czy GTMetrix, natomiast narzędziem, które w ostatnim czasie zyskuje na popularności jest PageSpeed Insights. Co ważne, jest ono wykreowane przez Google’a, dlatego warto monitorować wyniki właśnie z tego miejsca. Informacje o kluczowych wskaźnikach dotyczących prędkości ładowania się strony, interaktywności i kwestii stabilności graficznej można znaleźć także w Google Search Console, jak również w takich rozszerzeniach przeglądarki Chrome jak DevTools czy Web Developer. Źródła, na podstawie których tworzone są metryki w tych narzędziach mogą być dwojakie:
- dane laboratoryjne – to pomiary, które stanowią pewne założenia oparte na analizach wykonanych przy pomocy specjalnych narzędzi. Warto uzupełnić je danymi bardziej rzeczywistymi, czyli zgromadzonymi;
- dane zgromadzone – pochodzą z pomiarów realnych wizyt użytkowników z przeglądarki Chrome.
Dane laboratoryjne można znaleźć w DevTools czy Web Dev, z kolei narzędzia google’owskie: Google PageSpeed Insights i Google Search Console gromadzą dane o doświadczeniach realnych użytkowników.
Podstawowe wskaźniki internetowe
W grupie podstawowych wskaźników, jakie są istotne przy badaniu optymalizacji strony internetowej, znajdziesz takie miary jak LCP, CLS i FID. Identyfikują one dane zarówno dla urządzeń mobilnych, jak i desktopowych, dzięki czemu można rozgraniczyć poprawę wydajności strony w zależności od wykorzystywanego przez Twoich odbiorców sprzętu. Czym różnią się wspomniane parametry?
LCP
Largest Contentful Paint (LCP) należy do Core Web Vitals nie bez powodu. Wskaźnik ten wylicza, ile czasu zajmuje stronie załadowanie się do największego elementu, którym może być zarówno grafika czy wideo, jak i obszerny blok treści. Wiedząc, co to jest Largest Contentful Paint można łatwo zweryfikować w narzędziach pomiarowych, czy przypadkiem na naszej stronie nie ma fragmentów, które spowalniają załadowanie całej zawartości. Przyjmuje się, że czasem prawidłowym jest zamknięcie się w 2,5 sekundzie. Jeśli strona ładuje się dłużej niż 4 sekundy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik zrezygnuje z przeglądania naszych treści, zanim będzie mógł je zobaczyć.
FID
First Input Delay (FID) to parametr weryfikujący czas, w którym strona jest gotowa do podjęcia interakcji z użytkownikiem. Jeśli osoba odwiedzająca nasz serwis musi zbyt długo czekać na możliwość kliknięcia w jakiś przycisk bądź link, poziom interaktywności będzie niski. Miara tego wskaźnika powinna się utrzymać w granicy 100 milisekund, natomiast parametr przekraczający 300 milisekund kwalifikuje się do szybkiej poprawy.
CLS
Cumulative Layout Shift (CLS) to kolejna składowa Core Web Vitals, którą warto monitorować. Odpowiedzi na pytanie: co to jest Cumulative Layout Shift warto udzielić na przykładzie. Jeśli spotykasz się ze stronami, na których w trakcie ładowania zmienia się jeszcze układ elementów graficznych, to znak, że CLS, czyli miernik stabilności wizualnej w witrynie, w tym przypadku jest zbyt wysoki. Co oznacza “zbyt wysoki”? Dobry rezultat analizy tego wskaźnika uzyskuje się w przedziale 0-0,1. Jeżeli miara ta przekracza 0,25 potrzebna jest szybka reakcja webmastera, który określi, jak lepiej zoptymalizować stronę pod tym kątem. Dlaczego warto dbać o poprawny wynik wskaźnika Cumulative Layout Shift? By użytkownik nie klikał przez przypadek – w wyniku wspomnianego przesuwania elementów – treści, które go nie interesują. Takie działanie strony na dłuższą metę może powodować frustrację i niezadowolenie w odbiorze.
Zwróć uwagę też na te wskaźniki!
Oprócz podstawowych wskaźników internetowych wymienionych powyżej, “witalność” strony internetowej możemy sprawdzić przy pomocy innych parametrów z grupy Web Vitals, które również mogą ukazać interesujące dane.
TTFB
Time To First Byte (TTFB) pokazuje, ile czasu zajmuje serwerowi odpowiedź na zapytanie/ interackję użytkownika. Wskaźnik ten mierzony jest od momentu wysłania zapytania do reakcji serwera na to zapytanie i odbioru przez internautę pierwszego bajtu odpowiedzi. Mówiąc krótko, TTFB pokazuje, ile czasu serwer reaguje np. na kliknięcie w link. Wysoki poziom TTFB może też być zależny od hostingodawcy i dostępu do kiepskiego serwera.
TTI
Time To Interactive w ramach wskaźników Core Web Vitals wskazuje na czas, jaki mija od momentu załadowania witryny do umożliwienia użytkownikowi wykonania określonej akcji np. kliknięcia w określony element spodziewając się określonej akcji.
FCP
First Contentful Paint (FCP) to wskaźnik Web Core Vitals, dzięki któremu wiemy, jaką ilość czasu przeglądarka potrzebuje na załadowanie pierwszych elementów naszej strony internetowej: tekstu, obrazów (w tym obrazów tła), elementów <svg> lub elementów <canvas> w kolorze innym niż biały.
TBT
Z kolei TBT (Total Blocking Time) jest parametrem czasu pomiędzy FCP a TTI, sprawdzany jest zatem odcinek dzielący załadowanie pierwszych elementów witryny od możliwości wprowadzania wykonywania działań.
Wskaźników mierzących rozmaite parametry związane z optymalizacją stron internetowych jest wiele. Umiejętność ich odczytywania jest ważna, jeśli chcemy, by nasza strona w jak najlepszy sposób odpowiadała na potrzeby jej użytkowników. Pamiętaj, że Core Web Vitals opisują komfort, z jakim człowiek wchodzi w interakcje z daną stroną, a efekt podwyższenia pozycji w Google serwisów o prawidłowo zoptymalizowanych wskaźnikach jest pewnym bonusem.
W Midero nieustannie monitorujemy strony naszych klientów i podejmujemy działania, które te podstawowe wskaźniki internetowe mają polepszać. Jeśli potrzebujesz porządnej optymalizacji swojej strony i chcesz mieć zawsze rękę na pulsie, dołącz do grona osób i firm, z którymi współpracujemy. Skontaktuj się z naszym doradcą i razem przetransformujmy Twój biznes na wyższy poziom!