Categories
Marketing

Mianem Call-to-action (ang. wezwanie do działania, CTA) określa się krótkie, ale sugestywne wyrażenie, które mobilizuje klienta do wykonania określonej akcji. Najczęściej jest to zakup danego produktu lub bliższe zapoznanie się z nim. Zachęta ma postać przycisku lub linku, które przekierowują internautę na stronę z przygotowaną ofertą.

Długa historia krótkiej zachęty

Call-to-action, wbrew pozorom, nie jest wynalazkiem współczesności. Od początku istnienia reklamy sprzedawcy zachęcają klientów do różnych interakcji. “Skorzystaj z naszej oferty”, “już teraz dowiedz się więcej”, “kliknij w ten link, aby…” – te wyrażenia stanowią internetowe odpowiedniki wszystkich zachęt, okrzyków, wyjaśnień, próśb i innych komunikatów, jakie od dawna kupujący słyszą od reklamodawców. Jeśli zatem te same sposoby są stosowane nieprzerwanie od wieków, nie sposób kwestionować ich skuteczności. Znaczenie CTA potwierdzają również analizy przeprowadzone w ramach marketingu internetowego.

Gdzie najczęściej spotyka się Call-to-action?

Zasada co do umiejscowienia zachęty do działania jest dość prosta: należy umieszczać ją wszędzie tam, gdzie oczekuje się od użytkownika podjęcia określonego działania. Najczęściej zatem CTA spotyka się w:

  • mailach, szczególnie tych otrzymywanych w ramach subskrypcji;
  • stronach internetowych;
  • opisie strony, czyli tzw. meta description, co jest szczególnie przydatne w SEO;
  • postach publikowanych w mediach społecznościowych.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie zachęcającego przycisku w obrębie samej witryny, wyróżnia się cztery charakterystyczne lokalizacje: na górze, na środku, u dołu lub w stopce strony. Decydując się na umieszczenie znacznika u góry, warto pamiętać o kierunku, w jakim internauta czyta tekst. Standardowo jest to tzw. “ścieżka Z”, a więc podążanie wzrokiem od lewej do prawej – dlatego CTA poleca się umieścić w prawym górnym rogu. Jeśli chcemy użyć więcej niż jednej zachęty, warto wszystkie z nich umieścić na środku strony w tej samej linii. Dolną lokalizację wybiera się zazwyczaj na witrynie stworzonej w duchu storytellingu. CTA jest wówczas częścią historii, dłuższego komunikatu skierowanego do użytkownika. Stopka stanowi z kolei doskonałe miejsce na wezwanie do działania, jeśli wiąże się ono z uzyskaniem konkretnej korzyści. Może to być na przykład otrzymanie atrakcyjnego rabatu w zamian za zapisanie się na newsletter.

Przejrzystość i sugestywność są najważniejsze

Odpowiednie umieszczenie CTA nie zagwarantuje jeszcze jego skuteczności. Element powinien być dopasowany pod innymi względami, między innymi w zakresie zrozumiałości. Zachęta powinna dokładnie wskazywać na to, co odbiorca powinien zrobić. Niezwykle istotne znaczenie ma właściwy dobór słów, które powinny mieć jedynie pozytywne konotacje. Chodzi o to, aby potencjalny klient nie uważał, że chcemy go do czegokolwiek zmusić. Dlatego zamiast wyrażeń kojarzących się z koniecznością zakupu lepiej zastosować komunikat mający neutralny czy pozytywny wydźwięk. Call-to-action często odnosi się do korzyści, jakie przyniesie odbiorcy wykonanie określonej czynności. Przekaz staje się skuteczniejszy, jeśli sformułuje się go w odpowiedniej formie. CTA sporządzone bezpośrednio w 1 os. l. poj. (chcę, zapisuję się, przechodzę) przynosi bardziej wymierne rezultaty. Poza tym należy pamiętać o tym, że internauci nie lubią czasochłonnych czynności. Call-to-action powinno wskazywać na to, że wykonanie danej akcji zajmie kilka chwil. 

Dopasowanie do odbiorców

Narzędzia, jakie zapewnia dzisiejszy marketing internetowy, pozwalają bardzo dokładnie poznać odbiorców marki, a także podzielić je na określone grupy, zwane również personami. Znacząco ułatwia to tworzenie różnych scenariuszy reklamowych, a wraz z nimi indywidualnie dopasowanych przycisków typu call-to-action. Ich treść może się zmieniać w zależności od tego, co dla danego klienta jest najważniejsze: niska cena, możliwość bycia na bieżąco z ofertą firmy lub chęć otrzymywania ciekawych treści.

Design jest równie ważny

Call-to-action musi wyróżniać się pomiędzy innymi elementami na stronie. Jednocześnie użytkownik nie powinien mieć najmniejszego problemu z jego odczytaniem. Z tego względu warto zadbać o przejrzystą czcionkę oraz użycie kontrastujących, ale dopasowanych do siebie kolorów. Reklamodawcy często wykorzystują do tego barwy charakterystyczne dla identyfikacji wizualnej danej marki. Pomaga to wzmocnić przekaz reklamowy. CTA będzie na pewno bardziej widoczne, jeśli wokół niego nie umieścimy żadnego innego elementu.

Nie masz pomysłu na CTA? Skorzystaj z naszych usług

Jesteśmy doświadczoną agencją transformacji cyfrowej, która pomaga innym przedsiębiorstwom zaistnieć w sieci. Współpracujemy z setkami klientów z różnych branży. Z chęcią stworzymy skuteczną kampanię reklamową dla Twojej firmy.