Categories
Aplikacje mobilne, Marketing

Liczba aplikacji mobilnych wciąż rośnie. Mówi się o dostępności ponad 2 milionów, zlokalizowanych w największych sklepach z aplikacjami. Dla konsumentów oznacza to wciąż poszerzające się możliwości wyboru, dla marketerów jednak ogromne wyzwanie, aby produkt został zauważony. Co zrobić, żeby użytkownicy nie przechodzili obojętnie obok naszej aplikacji? Jak wyróżnić się na tle konkurencji? W jaki sposób podnieść pozycję w wynikach wyszukiwania sklepu? O tym wszystkim dowiecie się z naszego artykułu.

ASO z rękawa – czyli co przynosi pozycjonowanie aplikacji?

Skrót ASO to nic innego jak App Store Optimization, czyli proces optymalizacji aplikacji, dzięki któremu uzyskujemy wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania sklepu. Im wyższa ocena aplikacji, tym bardziej widoczna staje się dla potencjalnych klientów. Zaś zwiększona widoczność zwykle przekłada się na większy ruch strony Twojej aplikacji i docelowych pobrań. ASO tak naprawdę jest procesem, który wymaga zrozumienia docelowych odbiorców. Należy więc na starcie pomyśleć, jakich słów użyje klient, aby znaleźć aplikację. Kiedy już zrozumiesz, jakim językiem może się posługiwać, będziesz mógł zacząć od doboru słów kluczowych.

Według badań przeprowadzonych przez Forrester, aż 63% aplikacji odkrywanych jest poprzez wyszukiwanie w sklepie z aplikacjami. Oznacza to, że jeżeli nie używasz ASO do zwiększenia rankingu wyszukiwania, tracisz najmocniejszy kanał, dzięki któremu odbiorcy mogliby trafić na Twoją aplikację.

Mechanizmy pozycjonowania aplikacji mobilnych

Zacznijmy od wyodrębnienia najważniejszych składników, które mogą wpłynąć na ASO Twojej aplikacji. Najbardziej oczywistymi są liczba pobrań oraz oceny i recenzje. Na oba te czynniki niestety nie masz zbyt wielkiego wpływu ani znaczącej kontroli. Kolejne natomiast zależą tylko i wyłącznie od Ciebie, a są to:

Tytuł – słowo kluczowe umieszczone w tytule powinno być tym, które posiada największą ilość wyszukań. Gdy aplikacja zacznie plasować się coraz wyżej oraz pozyska recenzje, wiadomość o niej rozejdzie się z prędkością światła. Dlatego poświęć czas na wybranie odpowiedniego słowa zawartego w tytule – jego przyszła zmiana może utrudnić rozprzestrzenianie się informacji na temat aplikacji.

Słowa kluczowe – aby podnieść pozycję w wynikach wyszukiwania, musisz mieć pewność, które słowa kluczowe trafnie opisują Twój produkt, a dodatkowo są używane przez docelowych odbiorców. Pomocne również okazuje się monitorowanie konkurencji dla porównania swojej pozycji z tygodnia na tydzień.

Ikona – skup się na jednym elemencie, który odzwierciedli istotę aplikacji i będzie posiadał unikalny kształt lub formę.

Screenshoty – zadbaj o zrzuty ekranu, które pokażą najważniejsze i najbardziej przydatne funkcje aplikacji. Pamiętaj również o tym, by zachować spójną stylistykę.

Odbiorcy aplikacji – gdzie ich szukać?

Media społecznościowe oraz płatne promowanie aplikacji pomogą Ci w znalezieniu potencjalnych klientów. Social media zapewnią dostęp do ważnych danych, m.in. na temat zainteresowań użytkowników. Reklamy natomiast pozwolą na dostosowanie sponsorowanej treści do wyselekcjonowanego grona odbiorców.