Categories
Biznes, CRM, Transformacja cyfrowa

System zarządzania relacjami z klientami (CRM) to narzędzie, dzięki którym firmy i ich konsumenci mają ze sobą lepszy kontakt. Rejestruje on szczegóły każdej interakcji, dzięki czemu sprzedawcy nie muszą zapisywać lub pamiętać zbędnych detali. CRM-y są używane w firmach działających we wszystkich branżach: od handlu detalicznego po hotelarstwo i produkcję.

Jakie są korzyści ze stosowania CRM?

Firmy które wdrożyły system do zarządzania relacjami z klientami, doświadczają takich korzyści, jak:

  • Zwiększona sprzedaż. Klienci mają dostęp do wszystkich informacji, których potrzebują, mogą więc podejmować lepsze decyzje. Jednocześnie sprzedawca towarzyszy im w całym procesie.
  • Lepsza obsługa klienta. Wszystkie informacje o klientach są w jednym miejscu, dzięki czemu kontakt z pojedynczymi osobami stanowi bardziej spersonalizowane doświadczenie.
  • Zwiększona wydajność pracowników. Właściwe oprogramowanie CRM może pomóc poprawić wydajność całej organizacji, jako że znacząco poprawia przepływ niezbędnych informacji.
  • Redukcja kosztów związanych z nieefektywnymi procesami na każdym etapie sprzedaży, czyli od pierwszego kontaktu, poprzez realizację, aż do obsługi posprzedażowej.
  • Polepszenie bezpieczeństwa. Przechowywanie informacji na temat klientów w jednym miejscu pozwala działać zgodnie z wytycznymi dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO).
  • Dostęp do większej ilości danych. System CRM umożliwia generowanie różnorakich raportów, w których poszczególne parametry można ustawiać samodzielnie. Sprzedawca może szybko uzyskać dostęp do potrzebnych informacji, dzięki czemu podejmuje także lepsze decyzje.
  • Wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów. Mając więcej informacji na temat zachowania kupujących, można z wyprzedzeniem określić, jakie będą ich przyszłe potrzeby. Pozwala to tworzyć produkty i usługi, na które wystąpi natychmiastowy popyt.
  • Nadzorowanie wyników. System CRM jest wyposażony w szereg funkcji, pozwalających mierzyć to, na ile dany pracownik lub proces jest efektywny. Dzięki temu można sprawdzać to, w jakim stopniu są osiągane wskaźniki KPI.
  • Łatwiejsze wdrażanie nowych pracowników. System CRM zawiera wszystkie niezbędne informacje o klientach oraz procesach sprzedażowych. Dzięki takiemu uporządkowaniu każda nowa osoba może szybciej wdrożyć się w struktury przedsiębiorstwa.

W powyższej liście zostały zawarte jedynie najważniejsze korzyści z wdrożenia systemu CRM. W rzeczywistości jest ich o wiele więcej, jako że tego typu system może być dostosowany do indywidualnych potrzeb danego przedsiębiorstwa.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze CRM-a?

Chcąc zapewnić systemowi maksymalną funkcjonalność, należy upewnić się co do tego, że charakteryzuje się on takimi właściwościami jak:

  • Łatwość we wdrożeniu, użyciu oraz konfiguracji.
  • Dostosowanie do indywidualnych, specyficznych potrzeb firmy; często zależnych od branży, w jakiej działa, albo sposobu jej prowadzenia.
  • Przystępność cenowa.
  • Możliwość skorzystania ze wsparcia ze strony firmy, która zaimplementowała dane rozwiązanie.
  • Kompatybilność z innymi systemami i funkcjonalnościami wykorzystywanymi w organizacji.

Jak dopasować CRM do potrzeb przedsiębiorstwa?

Wybór systemu CRM należy rozpocząć od określenia sposobu, w jaki działa dane przedsiębiorstwo. Poleca się między innymi określenie tego, jak działają procesy i czy przedsiębiorstwo ma wypracowany model pracy. Punkty do przeanalizowania to:

  • tryb pracy (stacjonarny, hybrydowy lub zdalny),
  • długość procesu sprzedaży,
  • wolumen dokonywanych transakcji.

Następnie należy zdefiniować cel, dla którego chce się zacząć korzystać z systemu. Dużą pomocą jest przeanalizowanie wspomnianej wcześniej listy korzyści, jakie przynosi wdrożenie CRM-u. Warto także ustalić, kto ma korzystać z poszczególnych funkcjonalności. Pozwoli to określić efektywność wprowadzonych zmian. Pod uwagę należy brać potrzeby pracowników różnych działów, a także managerów i najwyższego kierownictwa. Priorytety można omówić we współpracy z innymi pracownikami, w czym pomoże zorganizowanie wspólnego spotkania.

Kto powinien zająć się wdrożeniem?

Wiele przedsiębiorstw decyduje się na skorzystanie z pomocy zewnętrznych firm, a najlepiej naszej. Zespół software house Midero ma odpowiednią wiedzę i doświadczenie w realizacji podobnych zleceń. Służymy klientom swoim profesjonalnym doradztwem, chroniąc tym samym przed wdrażaniem rozwiązań niekorzystnych, głównie z finansowego punktu widzenia. Poprawna konfiguracja systemu CRM pozwala znacząco zaoszczędzić czas, a także zabezpiecza przed ewentualnym pogorszeniem wizerunku w oczach klientów.

Kiedy firma potrzebuje systemu do zarządzania relacjami z klientami?

Ze statystyk wynika, że na wdrożenie systemu CRM decydują się najczęściej duże przedsiębiorstwa. Prawdą jest, że im więcej ma się klientów, tym ważniejsze staje się śledzenie ich informacji w czasie oraz identyfikowanie trendów i wzorców w zachowaniu. Zapraszamy na sesję indywidualnego doradztwa, podczas której opiszemy klientowi wszystkie korzyści wynikające z wprowadzenia systemu CRM w strukturze jego firmy.